Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ЕЛЕГАНТНОСТТА НА МЕТОДИЧЕСКОТО ПОЗНАНИЕ
(Проф. дпн Мария Герджикова на 70 години)

Владимир Атанасов

web

Мнозина познават удоволствието да се работи с проф. дпн Мария Герджикова - учители, университетски преподаватели, администратори на по-ниски и по-високи равнища в разнообразни, често взривоопасни формати. Независимо от условията, Мария Герджикова запазва равновесието на академичния тон и с тази уравновесеност е постигала своите научни цели. Защото, както е известно, за успеха на едно начинание не са необходими само ентусиазъм и усърдие, а способност да се убедят опонентите. Може би поради това общуването с нея напълно покрива идеята за наслада от професионалната работа.

Мария Герджикова не е от учените, които лесно се разделят със своя образователен идеал. Това се изразява в ръководството на магистърската програма "Образованието по български език и литература в средното училище" в СУ "Св. Климент Охридски" с акцент върху актуални теоретични и методически проблеми на педагогическото общуване. С компетентността и такта си М. Герджикова е много добре позната и извън академичните аудитории. Това се проявява в работата с колегията по български език и литература в София и в страната. Убедителният знак са възторжените отзиви на колегите учители за съвместната им работа. М. Герджикова е дългогодишен уважаван член на Специализирания съвет по педагогика, където много колеги са получили компетентна подкрепа. Навярно именно с такт и последователност се установява стандартът в една научно-приложна дисциплина като методиката.

Проф. М. Герджикова се ползва с неоспорим авторитет в основните въпроси, които се отнасят към образованието, формите на преподаване, утвърждаването на определени модели за обучение. И затова днес нейната изследователска дейност в областта на старогръцката, българската, западноевропейската литература, литературната критика, културата и образованието вдъхват респект. Търсенията на М. Герджикова са не само в областта на старогръцката, западноевропейската, българската литература, на анализа и интерпретацията и техните училищни аспекти, а и на редица съществени проблеми от областта на теорията и литературното образование. Разработките й върху творчеството на Омир, Есхил и Софокъл, Сервантес, Молиер, Ботев, З. Стоянов, Вазов, Йовков и Вапцаров не търсят философски проблематизации, които отместват фокуса на изследването, а са богати на идеи, поднесени на език, който продължава да привлича с достъпната си свежест.

М. Герджикова работи последователно за създаване на ефективни модели на работа в средното училище, което се въплъти в работата й с проф. Богдан Богданов върху материала по старогръцка литература за 8. клас. Нейните аргументи за изучаването на старогръцка литература като начало на гимназиалния етап в литературното образование се основават върху задълбочено познаване спецификата на мита, литературата и драмата, както и на развиващата културна матрица, които те създават. Възгледите й намират място в разработването на новите учебни програми, създаването на учебници и учебно-помощна литература. Тези идеи имат своя вдъхновен израз в книгата "Мястото и ролята на старогръцката литература в обучението на учениците" (1987). Още тук са демонстрирани способностите на М. Герджикова да превежда на методически език основополагащи теоретични постановки, които по този начин навлизат активно в практиката на обучението по литература.

Обхватът на заниманията и интересите на проф. М. Герджикова дава възможност не само за укрепване на плодоносната традиция, но и за последователно утвърждаване на нови моменти в образователните политики и практики. Вече съм посочвал като определящ за научно-преподавателската ориентация на М. Герджикова доклада "Разкриване на връзките между отделните литератури - фактор за интензификацията на обучението по литература" от 1983 г. Това е начален знак за интерес към "литературните общности", чието свързване в система може не само да повиши ефекта от литературното образование, но и да се превърне в надеждна опора на устойчиви модели в преподаването на литература.

Проблемите на текстоизграждането намират осъществяване в учебното помагало "Отговор на литературен въпрос"(1998). В своята част М. Герджикова предлага съвременна адаптация на методическите си идеи, систематизирани в един кратък текст под същото заглавие, публикуван в сп. "Родна реч" (1981), който звучи достъпно и актуално. С развитието на образователните вкусове М. Герджикова намира вярната посока за осмисляне на устойчивите "ученически жанрове" и новите изисквания към литературното образование. Тя не поставя демаркационна линия между изграждането на текст и решаването на тестови задачи, защото това са различни форми за развитие, оценяване и контрол, които обхващат в цялост базови аспекти от диалога между учител и ученици.

До този момент М. Герджикова продължава да осъществява и актуализира връзката между теоретичните изследвания и практическата работа. Свидетелство за това е нейната книга "Изучаване на драма в училище с оглед жанровата й специфика" (2000). Преподаването на драма и драматическо произведение в училище чрез изучаването на жанра и "жанровата специфика" продължава да бъде актуална методическа находка в българската методическа и образователна практика. И тази книга представлява хармонично съчетание между познание за особеностите на старогръцката литература и култура и "теснините" на българското образование по литература. Тези аспекти разкрива и утвърдителната рецензия на проф. Н. Георгиев, която достатъчно красноречиво описва приносите и ползите на това изследване за средното училище.

Професионалните занимания на М. Герджикова включват всички аспекти на литературното образование: теоретични въпроси на литературната история и литературната творба; анализ и изучаване на литературна творба; изграждане на текст; подготовка за решаване на тестови задачи; самостоятелна подготовка; подготовка за външно оценяване; магистърска и квалификационна подготовка на учители, различни лекции и дискусии.

За да се обхванат различни равнища на комуникация, още в първите години след 1989-а, така необходими за укрепване на новото самочувствие на методиката, М. Герджикова предложи идеята за поява на книга, в която кандидат-студентите да "учат" своите последователи от следващите випуски. Така беше създаден и сборникът "Изпитни теми" (1994), който очерта координатите на успешната работа "за изпит", но без да налага корави матрици и готови щампи. По онова време коментарите към всяка кандидат-студентска работа имаха за цел да провокират утъпканите форми на писане, да насърчават по-гъвкавите интерпретации, да предлагат своеобразни "списъци на грешките", които най-често биват допускани.

Сборниците "Самоучител за…", които в момента са търсени помагала, обхващат най-значителните трудности пред учениците от 5.-8. клас и съдействат за усъвършенстване на техниките на писане върху текстовете от учебната програма по литература. Учебните помагала са от типа "учебна тетрадка" и обхващат следните учебни жанрове: преразказ, описание и съчинение (5. и 6. клас), cъчинeниe paзcъждeниe пo литepaтуpeн или пo житeйcки пpoблeм/есе (7. клас); интерпретативно съчинение (8. клас). Самоучителите са адаптирани към съвременните образователни стандарти и съдействат за paзвивaне на умeния зa изграждането на различни жанрове текст чрез система от упражнения. Те дoпълвaт и paзшиpявaт знaниятa и умeниятa зa cъздaвaнe нa тpaнcфopмиpaщ, cбит и пoдpoбeн пpepaзкaз, както и за съчинение интерпретация чрез включване на многоаспектна система за самоподготовка: тeоpeтични поcтaновки, упpaжнeния, фоpмиpaщи умeния зa моделиране на работата, зa peдaктиpaнe, зa нaблюдaвaнe и aнaлиз (вкл. нa cъчинeния интepпpeтaции от интepнeт), както и конcпeктивни paзpaботки нa различни теми зa paботa в чacовeтe по литepaтуpa от ЗИП.

Във връзка с необходимостта от разработване на система за ефективна подготовка следва да се посочат и сборниците "Тестови задачи по литература" (за 5., 6., 7. клас), които включват различни по трудност въпроси и задачи. Тяхното предназначение е свързано преди всичко със самоподготовка на учениците, както и при проверка, контрол и самоконтрол на знанията и уменията им. Всички видове въпроси и отговорите към тях дават възможност за повишаване на литературната компетентност чрез разширяване на придобитите знания и преодоляване на пропуските.

Помагалата са интегрално свързани с още един корпус подготвителни материали, каквито са сборниците"Български език и литература: подготовка за външно оценяване" (5., 6., 7. клас - две части). Те също съдържат тeкcтoвe и задачи за cъздаванe на пoдрoбeн, пoдбoрeн, cбит и транcфoрмиращ прeразказ. Тази характеристика е разширена за учениците в 7. клас с тecтoви задачи за подготовка при пpepазказ на нeизучаван тeкcт c oпpeдeлeна дидактичecка задача. Сборниците са резултат от съвместната работа на проф. М. Герджикова с колегите от сектора по методика на обучението по български и руски език в СУ "Св. Климент Охридски". Съдържанието и структурата на сборника съответстват на задачата да се проверят овладените езикови, литературни и социокултурни компетентности на седмокласниците. Помагалото включва два относително самостоятелни раздела. Първият раздел предлага задачи, отнасящи се до модула за национално външно оценяване. Това са 10 теста по 25 задачи (15 по български език и 10 по литература), 17 задачи са със структуриран отговор, 8 - със свободен отговор. Вторият раздел предлага теоретична информация и упражнения, свързани с т.нар. допълнителен модул (създаване на преразказ върху неизучаван художествен текст, като се изпълнява определена дидактическа задача).

Предстваени са съдържателни, функционални и стилно-езикови особености на различни ученически преразкази. Обосновавани са технологични модели, които обхващат всички етапи от работата. Чрез поставените задачи се цели да се развият уменията на учениците при писане на преразказ да изпълняват определена дидактическа задача, най-често свързана с осъществяване на трансформации (смислови, композиционни, граматически).

Създаването на богат спектър от необходима учебно-помощна литература е резултат на дългогодишното сътрудничество между проф. М. Герджикова и действащи учители с висок професионален авторитет, като Олга Попова и Илияна Кръстева. Така възниква идеята за създаване на сборници с допълнителни материали и различни ракурси на проблематизиране при подготовката и самоподготовката на учениците, осъществена в "Помагало по литература за ЗИП", съответно за 5., 6., 7. клас, от същия авторски колектив.

Помагалото поставя акцент върху разширяване на знанията за особеностите на анализа и създаването на писмен текст, както и върху самостоятелната подготовка и изграждането на необходимите езикови, литературни и социокултурни компетентности. Голямо предимство на помагалата е, че включват и примерно разпределение на учебния материал, което ги прави удобни и за практическата работа на учителите по литература.

От изключителна полза за учениците, които кандидатстват след 7. клас е помагалото "Български език и литература. Подготовка за изпит след 7. клас". Книгата е доказала своята функционалност, защото е снабдена с богат набор от необходими маркери на знанието: 500 тестови задачи, организирани в десет примерни теста, като всеки от тях е съставен от 35 задачи по български език, 15 по литература и 1 задача, която изисква преразказ върху неизучаван художествен текст. Освен тестовете сборникът предлага и указания за създаване на преразказ с определена дидактическа задача.

Един от съществените проблеми на литературното образование е свързан с терминологичната култура на учениците. Известно е, че работата с литературни произведения изисква определен теоретичен инструментариум, при чието отсъствие възникват напрежения в образователната комуникация. Изграждането на понятийни и терминологични компетентности в средната училищна степен (5.-8. клас) са обхванати от едно оригинално и изключително полезно издание - "Речник на понятията и литературните термини в обучението по литература 5.-8. клас" от същия авторски колектив. В началото на речниковата статия е названието на описвания в нея термин, последвано от дефиницията, развита в примери. Речникът повишава литературната култура не само на учениците от 5.-8. клас, но и на ученици, които се подготвят за държавен зрелостен изпит, учители, студенти.

Особено ефективна е работата на М. Герджикова в най-важната област на литературното образование - подготовката, организацията, дизайна на учебници по литература. М. Герджикова се утвърждава като един от признатите автори на учебници по литература, съответно за 5., 6., 7., 8., 10. и 11. клас. И в тази дейност тя хармонизира познанията си върху изучаваните литературни образци с богат организационен, методически и практически опит. Учебниците за средната образователна степен са основани върху традиционния за прогимназиалния курс на българското училище христоматиен принцип, който осигурява възможност за устойчиво общуване с текста. Учебникът е разделен на урочни единици, всяка от които съдържа художествен текст и шест рубрики. Текстът е свързан със система от въпроси и задачи, които осигуряват неговото изясняване във връзка с необходимите литературни термини и понятия. Една от основните образователни задачи на учебниците се отнася към начините и формите за създаване на устен и писмен текст. Те съдържат и литературни тестове, които дават възможност за самопроверка и самооценка на придобитите знания. В този смисъл учебникът може да служи като самоучител на всеки ученик, като ръководство в работата на всеки учител и като справочник за всеки родител. Учебникът по литература за 11. клас вече включва и необходимите за тази възрастова група теоретични статии.

В системата от учебно-помощна литература особено място заема един продукт, който виртуализира знанието в перспективите на различни прагматически системи. Такива са изготвените от екипа с особеното участие на М. Герджикова Книги за учителя (за 5., 6., 7. клас). Книгите са изцяло прагматично организирани. Те акцентират върху спецификата на възприемане на художествения текст и предлагат примерно годишно разпределение, както и допълнителна информация по теоретични и методически проблеми. Сборникът съдържа и допълнителни текстове, които може да се използват при работа върху ученическите писмени жанрове.

При такава активна продукция като че ли е естествено дори внимателният поглед да пропусне някой от творческите колективи, в които участва и проф. М. Герджикова в основната образователна степен. Тя работи върху целия комплекс от учебна и учебно-помощна литература: читанка, учебник по български език, учебна тетрадка, тетрадка за самостоятелна работа, тетрадка за обучение по съчинение и преразказ, книга за учителя (2.-4. клас), с което доказва, че образователните етапи се намират във взаимовръзка, а самото образование по български език и литература има интегрален характер.

През годините на своята професионална и творческа реализация М. Герджикова не се колебае в избора на посока или в необходимостта да носи "непосилната лекота" на методическото битие. А това и в условията на постмодерен прагматизъм изглежда само достойно.

Това позволява да определим проф. Мария Герджикова като едно от най-значителните имена, свързани с традициите, историята и актуалното състояние на литературното образование у нас.

От името на колегията - на многая лета!

 

 

© Владимир Атанасов
=============================

© Български език и литература (електронна версия), 2011, № 1
© Електронно списание LiterNet, 13.11.2011, № 11 (144)

Други публикации:
Български език и литература, 2011, № 1.