|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ВОДЕН КРЪГ
Станчо Пенчев
web | Властта
на очите
Призори професорът по теология - дългокрак, тънковрат
слизаше на плажа и разтръскваше тромаво и достолепно като птица Ему едрия си
таз в бавен тръст. Слабите му, космати ръце се разтваряха и момчето от
портиерната на малкия неугледен почивен дом чуваше просвирването на пълните
му гърди. Професорът стигаше до каменното заливче, където бяха разпънали
палатка посивял художник с вид на бездомник и огненокосата му приятелка без
възраст и стъпил на скалите, правеше дихателни упражнения.
Художникът подаваше едрата си рошава глава от палатката
и се провикваше:
- Още ли не се е изчерпало дълготърпението на Твореца,
професоре.
Професорът благовъзпитано не отвръщаше на първия
въпрос.
- Всуе е усилието му да преобрети лъстивата телест
в благочинна светлина...
- Рано си се надигнал, Антимчо - отвръщаше между
две вдишвания професорът. - Зората едва сипва...
- А душата ми цяла нощ се теготи да прехвърли плътските
измерения...
- Крилете й тежат от преобилната комка.
- И светиите са обладавали греховете на нищите...
- Но нищите - възрядко добродетелите на светиите.
Професорът обръщаше гръб и на подскоци се отдалечаваше,
а художникът се прибираше да си доспи.
Плажът се населяваше още по хладина. От глинестите, обрасли с храсталак
височини, се спущаха гласовити домочадия. Разтваряха избелелите си чадъри
и разпъваха чаршафи.
Художникът, отдавна възневидял сутрешната глъч,
се надигаше и с душевно роптание се бухваше в морето. Доволното му пръхтене
довеждаше слабоволна завист у огненокосата му ближна:
- Не е ли студено, Антимий? - тя боязливо потапяше
малките си ходила.
- Водата е чай с мляко.
- Ааа, ледена... - изпищяваше, но без двоумение нагазваше,
за да прегърне с тънките си, луничави ръце изпечения му врат. - Кога ще ме научиш
да плувам?
- Всяка нощ те уча да плуваш в океана на страстта.
- Ама си...
- Никога не ще се уморя да те оставям на поправителен...
Двамата се пличкаха, докато на скалите се начоколят
деца, зазяпани в рождено голите им телеса. Художникът изсвирваше рязко с пръсти,
измучаваше като морж и разпиляваше младата тълпа. После рисуваше с изумителна
сръчност бързи портрети срещу заплащане, приседнал в алеята на морския парк.
Къмто обяд край него преминаваше цялата професорска
фамилия - три невръстни момчета, твърде палави и шумни за благообразния си домовладика.
- Имаш ръка за икони! - казваше с тиха възхита пълничката,
рано повехнала, професорска половинка.
- И сърце идолопоклонстващо - ухилваше се Антим,
оставяше молива, притичваше чевръсто и се връщаше с три сладоледа.
- Не са по сладоледа... - окашляше се притеснено професорът.
- Не престъпяй деветата божа заповед! - смъмряше
го тихо Антим.
Малчуганите опровергаваха твърде скоро родителя
си и дълго облизваха устни, заслушани в произходящия разговор:
- Кои са трите най-големи прегрешения, професоре?
- За Земята ли питаш?
- Нали само тук се греши...
- Кой знай, кой знай... някои си мислят, че са слезли
тук със златен варак варакосани и могат да възнегодуват без последия...
- Понякога душата ми, професоре, става по-лека от
ангелската и облита необозримото, без да разбера, пък езикът само повтаря чутото...
Да прозираш грях ли е?
- Прозрелите не роптаят.
- Е... с малко пепел са ме замесили... А ти можеш ли
да богославиш като Йоана Златоуста?
- Аз съм низвержен книгогризец - отвръщаше разпалено
професорът и трите деца вдигаха удивено очи към него.
- Който се принизява, се оневинява - първий закон
Антимов!
- Докато законотвориш, земният ти сън ще скончи
твърде непоучително. Защо не се вземеш в ръце! - професорът цял почервеняваше.
- Орел на трънка гнезди ли, професоре?
Двамата се познаваха от години и неутешимото стълкновение
на възгледите им напомняше детска игра на чест.
Летният кръг на дните се затвори и една вечер, сред
натежалия бавен дъжд, момчето от портиерната на запустяващия почивен дом видя
мокра до кости, разтреперана жена.
- Имате ли телефон? - попита тя и опря гръб о стената,
после объркано и на пресекулки обясни, че приятелят й е изчезнал.
Момчето разпозна огненокосата сподвижница на художника,
но оттръпнало поради леността на бездействието, не намери за нужно да се намеси.
Художникът, комуто подобни премествания в пространството
не бяха чужди, не се появи и след седмица. Жената, недоверчива към полицейското
усърдие, обиколи околните болници и стари адреси, но всичко се оказа безполезно
като ечение на гърмеж. Последната вест, която засили слуховете и видя смъртен
знак в случилото се, беше краткото известие на фламандски език, че единствената
дъщеря на художника се е самоубила някъде в странство, ден преди дирите му да
се стопят.
Есента утаи посивялото хладно небе и удави улиците
в поръждавяла шума.
Професорът потъна в дълбоките си тихи занимания.
Белите ризи на дните окъсяха, а в мътните утрини
мъглите дъхтяха на дим.
След първите снегове вече никой не се сещаше за
странника-художник, а огненокосата му приятелка се подслони в дома на престарял
вдовец и се сприятели като котка с болнавата му дъщеря.
В края на зимата последната книга на професора върху
отшелничеството на Балканите излезе в чужбина, а семейството се пренесе в нов,
по-голям дом.
Една заран, когато жената на професора отвори окъпаните
с пролетна роса прозорци, видя в двора, присвит на пейката под балкона, брадат
мъж в дълга, подобна на власеница, дреха.
- Кой сте вие? - попита плахо тя.
Мъжът вдигна светналите си, бледи очи:
- Пристигнах призори и се убоях да не ви притесня
- каза с пресипнал от ранния хлад глас и професоршата изведнъж го позна:
- Антиме!
Професорът, още сънен и рошав, чул вика, подаде
глава зад гърба й:
- Боже помози! - разтърка с длани подпухналите си
клепачи. - Йона излезе от утробата на кита. Влизай. Как ни откри?
- Известността е венец и верига - отвърна с познатата
си нехайна усмивка Антим. На изпосталялото му, но някак оживотворено лице
се углъби израз на печално смирение. - Дойдох да те видя, ала и ти да ме видиш...
Край кръглата резбована маса в просторната дневна
Антим отговори само на един въпрос: Къде живее?
- Обитавам една манастирска одая.
Постоя, прихванал китката на лявата си ръка с дясната,
нямо склонил глава, после се надигна рязко.
- Ще се срещаме - рече на изпроводяк и огледа с
безизразен поглед младите лозички в професоровия двор.
- Мисля да вдигна асма - обади се професорът.
- Вдигни.
- Ожених се късно и още не ми е минал меракът да
стопанисвам.
- Меракът е като чирака, помага в насъщните дела
без плата.
- Какво е станало с теб, човече? - не се стърпя
професорът. - Не приличаш на себе си.
- Станалото - станало, реченото - речено... Ти имаш
мерак да опитваш, а аз да изпитвам. Знаеш ли къде е разликата?
- Къде?
- Колкото на теб повече ти се живее, толкова на
мен - по-малко... и знаеш ли защо?
- Защо?
- Защото ти нямаш земно време, а аз имам предостатъчно
и се чудя какво да сторя с него...
- Ти, какво се разприказва изведнъж! - сопна
се професорът. - Сякаш псалтир запрелистя... имал - нямал!
Антим махна уморено с ръка и излезе на улицата.
Годината на Змията захапа опашка и проходи годината
на Коня. Професорът издаде още една книга в чужбина, заваляха хвалебствия. Семейството
се сдоби с голям автомобил и шофьор.
Добре облеченият мъж от охраната на правителствения
почивен дом посрещаше призори понатежалия професор с “Добро утро” и проследяваше
с почтителен поглед бавните му съзерцателни разходки по плажната ивица.
Една сутрин, докато разгазваше крайбрежните треви,
снизхожден към околния свят, професорът видя приседнал на пясъка човек в избелели
ленени одежди. Пустотата и уединеността на мястото смути упокойния му унес,
но в следващия миг сдържаността го напусна:
- Антимий!
- Бог среща и разделя.
- Как се озова тъдява, дяволе?
- Не знам... Вятърът ме довея.
Професорът го заразпитва с присъщата си разгорещеност,
но не видя в подмладеното му и както му се стори, одухотворено лице и сянка
на внимание.
- Когато загубих дъщеря си - каза неочаквано Антим,
сякаш спомнящ си значението на думите - загубих и ищаха си за живот...
- Разбирам те - сведе поглед професорът.
- Не вярвам... Аз съм твоето криво огледало.
- Рисуваш ли?
- Поболях се от мъка. - Антим не го чуваше - вих,
додето онемея, а очите ми се... отвориха навътре... и знаеш ли какво видях?
- Какво?
- Няма да го разбереш, за теб думите вече имат смисъл.
- Как? - погледна го недоверчиво професорът.
- Ако ти кажа, че провидях основанията на съществуването,
ще изпиташ ли същата горест, която ме водеше?
- И какво, какво прозря? - гласът на професорът
трепна.
- Защо искаш да отмериш знанието си за смисъла с
глъбината на чуждото изживяване? Всеки върви опипом към душевното си осъществяване...
- Антим замълча.
Професорът се вгледа боязливо в него:
- Променил си се...
- Не съм... поривите ми са същите, намеренията. Всеки
иска свободата, красотата и благоприятието само за себе си... Аз промислих защо...
Защото чувството за безвремие е по-действително от паметта, тъй както усещаме
душевните си състояния и негуваме да ги преобретим в телесни удовлетворения,
а то е все едно да се издигнеш на гълъбови криле...
Професорът поклати нямо глава и приседна на влажния
пясък до Антим.
© Станчо Пенчев, 2001
© Издателство LiterNet,
20. 04. 2001
=============================
Първо издание, електронно.
|