|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Литературата в киберпространството може да бъде намерена във всичките си форми. Би било интересно да се започне от най-основното - текста. Именно текстът, или по-точно хипертекстът, е основната градивна единица в Интернет. Той е основата за създаването на всички уебстраници. Дори ако самата страница не представя на потребителя текст за четене (а това е изключитeлно рядко), описателният език (HTML=Hyper Text Mаrk-up Language), чрез който тя е създадена, също е форма на текста. Дори терминът страница отвежда към представата за четиво, за литература. Друг е въпросът дали огромното количество текст в Интернет се свързва с конвенционалната представа за литература и дали масовият потребител изобщо би стигнал до идеята да го разглежда като такава. За разлика от хипертекста, при който въпросът е спорен, в Интернет процъфтяват други чисто литературни жанрове. Да вземем например епистоларния жанр, с други думи електронната поща или е-mail-a. Статистиката показва, че услугата електронна поща е най-използваната в мрежата и като оставим настрана формата и бързината, всъщност говорим за обикновени писма. Макар и нематериални и до голяма степен деперсонализирани, те също притежават особена атрактивност. Може би най-специфичното в този вид кореспонденция е начинът на оформяне на писмата. Няма и помен от здравата "старовремска" традиция за прегледно подреждане на адреси и подравняване на параграфи дори в личната кореспонденция. Препинателните знаци се използват твърде пестеливо (най-често почти липсват) - нещо, което малко образовани хора си позволяват при писане на ръка. В повечето случаи дори не може да се говори за правопис, защото обикновено писмата се пишат на български, но с латински букви, поради проблемите с кирилизацията. Съкращенията, които никога не биха хрумнали на "старомодния" писмописец, са се превърнали в нещо като жаргон на мрежата: общоприетите - r=are, u = you, 4 = for, 2 = to, и чисто българските, най-често неразбираеми за чужденци: 10x = thanks, 4 = "ч" , както и играта с физионимийките, изразяващи емоциите на пишещия - :) , :-) , ;-) , :-| , :-*) , :-[ , :-} , :-( . На фона на всичко това обаче все още има хора, които гледат с носталгия в миналото, когато писнето на писма е било един вид изкуство. Това са ентусиасти, събрали и публикували писма на техни сътрудници, които могат да преобърнат представата за електронната кореспонденция (адресът е www.rivertrout.com). Наред с епистоларния жанр (е-mail), в Интернет особено добра почва намира публицистиката. Това открива и въпроса за комерсиалната страна на литературата в Интернет. Да публикуваш в мрежата е едно от най-лесните неща и дори не дотам компетентен потребител би могъл да се справи. Това обяснява и наличието на огромния брой страници, изпълнени с какви ли не четива. Теоретично всеки би могъл да публикува нещо в мрежата, на съвсем ниска цена или дори безплатно, и да разчита на огромна аудитория. Именно това обуславя процъфтяването на виртуалните периодични издания. Нещо повече, on-line изданията твърде много застрашават традиционните печатни издания. Статистиката показва, че все по-малко хора разчитат на сутрешния вестник, най-много предпочитат телевизията, а радиото е с прогресивно намаляваща аудитория. Големите периодични издания обаче вземат мерки и много от тях излизат под две форми: печатна и онлайн. За по-малките алтернативата е или да се прехвърлат изцяло в мрежата, или да останат на печатния пазар. Що се отнася до комерсиалната страна на въпроса, електронните издания поглъщат много по-малко средства като същевременно могат да достигат по-голяма аудитория за несравнимо по-кратко време, да не говорим, че много от информационните бюлетини се разпространяват безплатно. Атрактивността на oнлайн изданията също така може да бъде несравнимо по-голяма. Известно е, че отпечатването на едно лъскаво цветно списание не е никак евтино, а в мрежата към него могат да се добавят звук, анимации, препратки към други страници, при това дори не трябва да излизаш от къщи, за да го получиш, а често дори не е необходимо да го плащаш. И макар повечето вестници и списания в нашата страна да поддържат уебстраници, българските електронни издания все още са рядкост поради липса на рекламодатели от една страна и слабата разпространеност на кредитни и дебитни карти от друга, защото, освен всичко друго, Интернет е и един голям пазар. Комерсиалната страна на мрежата се проявява особено по отношение на художествената литература, която има изключително силно присъствие в киберпространството, макар и не в оригиналния са вид. Тук въпросът с конкуренцията на Интернет стои по-различно отколкото при периодичните издания, защото да се отпечата цяла книга в Интернет е трудоемък процес, а и вниманието на читателя трудно се задържа върху плътно изпълнения с текст екран за по-дълго. Авторите на кратки разкази и стихотворения обаче имат прекрасна възможност за изява в киберпространството. За романите обикновено се предоставя рецензия от критик или от читател и възможността да се закупи дадената творба. Не е тайна, че търговията с книги по мрежата е една от най-печелившите. Причината за това е, че книгите са един от продуктите, които не е задължително да пипнеш и огледаш, за да оцениш качествата им. Дори при традиционния начин на покупка на книги клиентът се води от отзивите на критици, познати, приятели - мрежата предоставя всичко това. Дори нещо повече, често се предоставя избор под каква форма да бъде закупена книгата: печатна, аудио, видео (ако има филм по нея) и естествено възможността да се види или чуе откъс от нея. Художествена литература в мрежата има на почти всички световни езици и в този смисъл тя е един незаменим справочник за всеки изследовател. Наред с художествената, Интернет е един безценен източник и на документална, научна, справочна литература. Естествено преобладава англоезичната литература, но и литературата на български не е рядкост. Например уебсайтът "Слово", предоставя електронен архив с произведения на много от най-големите български автори. Ето как "История славянобългарска", "Бай Ганьо", "Септември" се появяват и в Интернет. Електронните архиви или изобщо интернет-библиотеките са местата, където, както би могло да се предполага, се съхранява най-голямата част от литературата в мрежата. Те най-често са категоризирани според вида на литературата, която съдържат - по биохимия, атомна физика, ренесансова литература, проблеми на негрите в САЩ, патоанатомия и т.н. За съжаление обаче най-често не съдържат пълните томове на произведенията, а често предоставят само списък на заглавията. Има, разбира се, и обществени интернет-библиотеки, но и при тях положението с предоставянето на информацията е подобно. Най-вероятно ще мине още доста време, докато книжовното наследство на човечеството бъде прехвърлено изцяло в киберпространството. Мрежата, освен всичко друго, влиза и в ролята на една световна издателска машина. Освен онлайн издаването, за което най-често не е необходим посредник, в Интернет всеки писател (или изобщо някой, който иска да бъде такъв) може да намери всички необходими ресурси. Страниците на издателства, посредници и агенции са многобройни и разнообразни, да не говорим, че много са и тясно специализирани в различни видове литература - от научна фантастика до приказки за деца. Всеки може да изпрати ръкопис и да се надява, че издателят ще го хареса. Изобилстват също така и страниците, предлагащи съвети, та дори и вдъхновение на авторите със заглавия като "Десет съвета как да напишем бестселър" или "Вдъхновение за преуспяващи автори" или "Пълен наръчник за бъдещия поет". Особено добре е развито публикуването на есета в мрежата - като се започне от литературоведските и се стигне до ученическите. Интересно е да се отбележи, че последните се радват на особено внимание и търсене. Съществуват доста сайтове, където меже да се купи есе, а дори и да се напише по поръчка. По-често обаче се търси изявата, а не печалбата. Така мрежата обещава да предефинира и понятието издателска дейност. Важно е да се оцени значението на Интернет като потенциал за развитието и популяризирането на всички видове литература. Макар първоначалната му цел да е била напълно различна - да осигури връзка на изследователски екипи със скъпи хардуерни ресурси - Интернет вече далеч е надскочил оригиналната си мисия. С годините мрежата стана толкова обширна и могъща, че едва ли някой може да си позволи да остане извън нея. Използват я всички - вестници, списания, издатели, телевизии, библиотеки, бизнесмени, знаменитости - за най-различни цели: от обикновените комуникации до връзката с важни услуги и ресурси. И макар обикновено Интернет да се представя като облак, всъщност, с милионите си страници, той наподобява огромна книга, в която постепенно се записва материалната и духовна култура на човечеството.
© Снежина Гилева, 2000 |