|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Огнян Ковачев Hush! А земята беше пуста и неустроена; и тъмнина беше върху бездната; и Божия Дух се движеше над водата. Като черна гробница и тая вечер пуст и мрачен е градът. Само в полите на Витоша тълпи прииждат, но не връщат се. И там един дворец, наречен Зимен, виши безгласен стан, и вечерта над него спуска тъмновиолетов воал. Още миг - вратите се отварят, времето спира, дъхът ти замира... Smoke on the Water, Fire in the Sky! Prelude: Happiness, I Am So Glad Дали аз закъснях, или времето... Да бях гледал концерт на Дийп Пърпъл за първи път когато ми беше времето, тогава и този език щеше да си бъде много по на мястото. Сега дори неговото пародиране не може (пък май че и не иска) да скрие нeврастеничната меланхолия от закъснялото ускорено появяване на рок-динозаврите по българските сцени. По традиция особено добра почва имат у нас британските хард-рок групи от 70-те години. През последната година и нещо на нея разцъфтяха отново Уайт Снейк, Лед Цепелин чрез живата си квинтесенция Плант-Пейдж, Рони Джеймз Дио, не за първи път Юрая Хийп и Назарет, и най-съвършено оцелелите - Дийп Пърпъл. Макар да е от съвсем друга опера, може ли да не спомена и такъв магьосник на звуците, като Джо Завинул с неговия нов Syndicate. Звездите на поп и рок музиката изгрявали на Запад в Британия, а залязвали на Изток в България!? За к'во става дума, моля ви се! Разбира се, организаторите на техните концерти (да сте живи и здрави!) не само "рокендрола връщат" на поколенията между тридесет и петдесет години, слушали го през Стената. Тези концерти даряват на децата онова, което бащите им са си поръчвали на Дядо Мраз (Дядо Коледа беше персона нон грата, деца). Те посвещават сегашните "невярващи на никой над трийсетак" в началата на музиката, с която днес куфеят и буйни гриви веят. Защото (о, ръката отказва да го напише) това е тяхната музика, а те - нейната публика. Но тази вечер различните поколения бяхме заедно. И затова знам, че когато аз и Пърпъл се срещнахме - двадесет години по-късно - времето беше на моя страна. Бях седемнадесетгодишен, когато се обзаложих с приятели, че някога Дийп Пърпъл ще дойдат и в България. Така и не мога да си спомня на какво се обзаложихме. "Кога най-после ще пораснеш, детето ми?" Child In Time Читателю притворен, мой двойнико, мой братко, извинявай, ако съм събудил демона на Досадата у теб с моите сантиментални мемоари. Да се разберем: Тя си е лично твоя, а този текст е много лично мой. През 70-те години опиумът на британско-американския хард-арт-прогресив рок се процеди бавно, но трайно мен в сърцето и в душата. Слушах в къщи и по купони "тавите" на забранените тогава западни групи, записвах ги на четирипистовия магнетофон "Грундиг-Унитра". Плочите ги доставяха моряците и когато се доредях до тях, повечето вече бяха изподраскани, съскаха, прескачаха и пращяха. Но музиката, заедно с ефектните обложки, носеше болезнено-сладостното усещане за недостижим блясък. В чезнещата казармено-кичова невинност на "социализъма" тяхната недействителност раждаше неутолим (и не по-малко кичозен) копнеж по Другостта, "идеологически враждебната", копнеж, съизмерим единствено с непоносимостта към безликия лик на Своето. Кич кич избива: такива бяха времената. В онези години константните величини на хард рока бяха Дийп Пърпъл, Лед Цепелин, Блек Сабат и Юрая Хийп, а моята "могъща петорка" включваше още Кинг Кримзън, най-вече заради хармоничния анархизъм на тяхното звучене. Пинк Флойд, Йес, Джетро Тал и Дженесис бяха в друга класация; като opera seria тяхната музика изискваше по-продължително култивиране на вкуса. Всяка любима рок група набавяше на тийнейджърското си войнство идентификационни символи, според мен много по-дълбинно работещи от тези на футболните величия например. Дългите коси, дънковите и кожените облекла, ботушите, китарите, шапките на Роджър Гловър, органът на Джон Лорд, барабаните на Ян Пейс и Бонзо, златното руно на Плант, сатаническите атрибути и муцуни на Блек Сабат - кутията на Пандора бълваше безспир митогенни фетиши. Тайно и полека хард рокът разгръщаше у нас своето паралелно духовно пространство, пропито с агресивно-мъжкарски, копнежно-романтични, фаталистични, средновековно-мистични, психеделично-параноични и модерно-технически екстази. Разказите на тези понякога ужасяващи с (без)крайността си желания някак естествено се възвисяваха до поантата за изоставения, за губещия, за жертвата на любовта, за байронически мрачния съзерцател, скитник, бунтар. Така, преди Шекспир и античните трагици, преди романтиците дори, петте групи започнаха да възпитават у мен чувството за трагичното. Неговият саморазрушителен инстинкт не позволяваше споделяне с никой смъртен, а единствено с демоните, които тази музика призоваваше и освобождаваше. "Сладко дете във времето, ти виждаш линията между доброто и злото. Седи един слепец и стреля по света. Куршумите летят и убиват всекиго." Come Taste the Band Споменът за първото ми вкусване на Дийп Пърпъл е потънал дълбоко в несъзнаваното, но първата тяхна песен, останала в паметта ми, е Highway Star от японския концерт. Във втория софийски концерт, последен от това турне, тя беше последната - и кръгът се затвори. Срещата на живо с юношеските идоли - екстатично обожавани, яростно низвергвани, за дълго потопени в забравата - е завръщане в мита-като-настояще. Настъпваше най-критичната част от експеримента. След трепетното ловене на звуците от концертни и студийни версии, след многократното взиране/въобразяване на лицата и жестовете на петимата, сега можех да се отдам на перверзната радост от едновременното отприщване на емоцията и мисълта в сравняване на Същото и Различното. Без ирония и сарказъм!? Burn Сигурно мнозина като мен са обичали и обичат Дийп Пърпъл в ореола им на далечни, непостижимо отвъдни божества, които някога са разпалили някакви духовни искрици у мен. Моето безпокойство през всичките тези години е било за опазването на митологичния огън, на неговата пръвна чистота. Затова преди концерта изпитах онзи трепетен страх, дали в срещата с гостите от миналото ще оцелеят моите емоционални спомени и визии. Но огънят няма защо да се грижи за собствената си чистота; защото огънят отвътре постоянно пречиства ненужното. Сега обичам тази музика и тези хора, защото заедно пораснахме. И вярвам, че хубавото предстои. Deep Purple или бабата на Ричи В паяжините на Интернет (http://www.deep-purple.com) се крият и такива тайни. Когато през 1968 година бандата все още се събирала, първото и име било Roundabout. С него те тръгнали на турне в Дания. На ферибота между Англия и Дания Ричи Блекмор и първият басист, Ник Симпър, били интервюирани, и точно тогава се родило новото име. Ник разказвал по-късно, че на въпроса за името на групата Блекмор отвърнал с тънка усмивка: Deep Purple. Това било името на една стара песен, любима на бабата на Ричи. А ето и нейният текст:
Всичко е ясно - намерите ли си такава баба, останалото само идва. И Веселата Коледа също. © Огнян Ковачев, 1998 |