Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

КРАТКО ПРИЗНАНИЕ

Никола Георгиев

web | Българската народна песен

Макар и посветено на народната песен, това изследване не е в строгия (и в традиционния) смисъл на думата фолклористично. И не за да избягна упреците, а само недоразуменията, бързам да призная, че при неговото написване се облягах много повече на постиженията на общата теория на изкуството, на литературата и поетиката, отколкото на фолклористиката.

Това обстоятелство не може да остане дълго в тайна - и особено втората му част. Значително повече време ще бъде нужно да се защити неговият смисъл в сегашното състояние на нашия "литературоведски момент". Изследователските подстъпи към народната песен са така разнообразни, както е многостранна и многофункционална и самата народна песен. И това разнообразие добре се онагледява от дейността на съвременната наша фолклористика. Не бива обаче да се занемарява обстоятелството, че между другото (и всъщност далеч не "между другото") народната песен представлява сложна и богата художествена система, равностойна съставка в единството на художествената литература. С други думи, своеобразните белези и функции на народната песен не бива да притъпяват усета и вниманието на изследвача към нейната художествена система - още повече, че представите за пакостното въздействие на тия белези и функции върху художествената й ценност са в основната си част прибързан резултат от ограничени съпоставки с личното творчество.

Народната песен е сложно и системно единство, в което нито една съставка не може да бъде добре разбрана без връзките й с останалите и което трябва да бъде описано с максимално голяма синтетичност. Методиката на научното изследване обаче напомня, че пътят към синтеза неизбежно минава през аналитичното разтваряне на съставките, а и самите фолклористи твърде показателно потвърждават този методологически принцип - отделните изследователи и изследователски насоки се движат по пътища, които често от пръв поглед изглеждат ограничени и изолирани един от друг, но които не изпускат от очи възможността и необходимостта да се съберат в обща синтетична точка. Защото без тази трудна и отговорна перспектива нашата наука ще остане в дълг пред едно от най-величавите творения на българския творчески гений.

Съзнавайки според силите си неизбежната едностранчивост в днешния предимно аналитичен етап на фолклористиката, реших да се отправя по път, който ми изглежда много важен и в същото време доста позатрънен - поне в сравнение с останалите развойни насоки на нашата фолклористика. И не като дан на традиционното предисловно скромничене, а откровено бих искал да призная, че ако и малко от наблюденията и изводите от опита да надзърна в художествения свят на народната песен достигнат до синтетичната точка на нейното изучаване, настоящото изследване би изпълнило замисъла на автора си.

 

 

© Никола Георгиев
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 26.04.2004

Други публикации:
Никола Георгиев. Българската народна песен (Изобразителни принципи. Строеж. Единство). София: Наука и изкуство, 1976.