|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
КОМПАС В БЛАТОТО Мая Дългъчева Какво ще рече да издържиш на нивото си във време, което омаскарява? За Гръбнака на безвремието и Матрьошките на реставрацията, за потъването, изплуването и компасът в блатото... За всичко това разговарям с доц. д-р Мирослава Кортенска или просто Мира. Обръщам се към нея така, защото я харесвам от първия й прочетен ред и защото тя ми позволява. Което не ме учудва - високият не се нуждае от повдигане на ръста чрез степени и титли.
Първо, смятам, че в писането, в критиката, дори в науката, така както аз ги разбирам, нещата са от първо лице, единствено число, тъй като това са интелектуални пространства, където личността, собственият поглед има огромно значение. Обективни истини, в смисъл - обективизирани изцяло, няма. „Културен компас” е размисъл и равносметка за самата мен - от всички неща, които съм видяла и преживяла в българския културен пейзаж, на Балканите и в пътуванията ми по Европа. Това е изследване, в което пиша само за събития и личности, които лично познавам. Това не е умозрително предъвкване на информации от втора ръка, с цитати от енциклопедии или чужди проучвания. Именно затова изследването е живо и се възприема без проблем. Не го предлагам на никого - нека го ползва онзи, на когото може да бъде полезно. На младите, които могат да натрупат информация от тази книга - в смисъл да се запознаят по-отблизо с класиците на европейския театър, с непознатите балкански интелектуалци и с големите ни български режисьори, като Гройс, Стоян Камбарев... В този смисъл смятам, че книгата е в голяма степен образователна, тъй като вече в цяла Европа фигури като Бекет, Пинтър, Брук, Гротовски, са безспорни класици, върху чиито експерименти се гради модерното изкуство, модерната визия и новото мислене на 21. век. Но в книгата има и друг тип информация - за опита, за търсенията, за духовните открития на тези големи творци, започнали като бунтари. Смятам, че този компас е полезен, тъй като той може не само да образова, но и да облагороди, да окаже влияние върху формирането на нашата културна среда. В книгата ми има много авторитети, които предлагам на вниманието на читателя, за да ги ползва като ориентир между истинското изкуство и неизкуството, между ценностното и неценностното. Именно така личния път на героите в книгата има шанс да се превърне в реален критерий, вкус, пример в една културна среда. Така че компасът е както реален, обективен ориентир, така и динамичен инструмент, който се опитвам да използвам, за да насоча вниманието към определени ценности и търсения. Обективното и субективното са взаимосвързани. - Прави впечатление, че назоваваш нещата смело и с истинските им имена, представяш както личности, достойни за подражание, така и такива, които не са чак дотам... Ако трябва да обобщиш - какво е лицето, специфичните черти на нашия, балканския интелектуалец? И има ли шанс сега, с влизането ни в Европейския съюз, да бъде отворен износът на българска култура? Първо, искам да кажа, че в България и на Балканите има изключително талантливи хора, които на всякакъв фон, фестивал, общ културен пейзаж, ярко се открояват. Открояват се с дарба, с чувствителност, с богато усещане на случващото се... Балканският интелектуалец е специфичен и с това, че трябва да изпълнява много роли, тъй като има свои стратегически задачи, които са различни от тези на европейския творец и интелектуалец. Той трябва да изпълнява ролята на общественик, на просветител, на личност, която да бъде ориентир в контекста на Балканите. Докато в Европа всеки един голям творец е главно творец - той се занимава със собственото си творчество. Затова и една от главите в книгата съм нарекла “Ролите на Балканския интелектуалец”. Оказа се, че особено в този период на отваряне на българската, на балканската култура към европейската и световната, когато падна Берлинската стена, когато бяха отхвърлени характерната затвореност, ограничения, самоконсумация и уют за региона ни, творците ни трябваше да влязат в много роли. И в книгата съм посочила някои балкански интелектуалци, които с голям успех играят множество обществени роли и помагат на Балканите, на България да се отворят и да се придвижат в нова орбита. - Успяват ли? Да, разбира се. Големи стъпки са направени тук. В последните години нашият регион е неузнаваемо различен. Днес да се каже за Балканите, че са барутен погреб на Европа, вече е една грешна визия. България и Балканите сега са един любопитен регион именно с тази трансформация, която извършват. Тук започнаха дълбинни промени - в манталитета, в мисленето, в начина на живот. Тези последни 15 години ни побъркаха от промени, с които ние трябваше не само да свикваме - ние трябваше да ги овладяваме, доколкото можем. За новите предизвикателства, които застанаха срещу нас, бяха нужни нов тип личности. И ние ги имаме - както в България, така и на Балканите. В Европа такава фигура е Харолд Пинтър. Той е отявлен антиамериканист, обществено ангажирана фигура и направи така, че да се погледне на войната в Ирак по друг начин - не с папагалско одобрение към Великата сила. Около него има цял интелектуален кръг в Англия, който отстоява свое мнение по важните въпроси на Европа и света. Така че Големите си приличат именно по този признак - че са не само големи творци, а и големи обществени фигури, които променят мисленето на своите съвременници. - Това предполага, че един творец трябва да носи вътре в себе си усещането, съзнанието, че има силата чрез онова, което изразява, да променя ситуацията и мисленето. Защо в последните години българският творец сякаш е обезверен, той не чувства тази сила у себе си? Любопитен парадокс, но сякаш именно свободата и демокрацията потиснаха този порив да излезеш и да кажеш своята истина? Първо, защото на мястото на политическата дойде икономическата цензура. Икономическата цензура се оказа по-жестока, по-смазваща за хората на изкуството. Това доведе до голяма стагнация и сега ние се намираме в една страшна реставрация. Най-големите експериментатори, алтернативните фигури, които искаха да излязат от държавните структури, от един определен начин на мислене специално в театъра, сега са в най-конвенционална позиция. Бойко Богданов се превърна в лице на театър “Сълза и смях”, Теди Москов поставя в Театъра на българската армия - това са институции, срещу които нашето поколение виеше. Срещу начина им на работа, срещу зациклилите еднотипни неща, срещу успиването на публиката в една скука, безвремие и безверие... Сега икономическата цензура накара хората, които създадоха алтернативни пространства - примерно Възкресия Вихърова - да иска да поставя днес в Народния театър. Всичко влезе отново под покрива на държавните институции... Не знам защо на 25 години беше възможно да излезем от онези структури, а сега искаме да влезем в тях. - Тъкмо този въпрос щях да ти задам - чийто отговор ти започна с “Не знам защо...” Защо? Изследвайки нормалните европейски процеси, всеки човек като млад иска да е алтернативен, после става конвенционален и накрая, ако има потенциал, става майстор, класик. Това е нормалният път на талантливия човек. Но при нас алтернативното изкуство бе свързано и с нещо друго - с бунта, с промяната, с новия вид поведение... С разбирането за мястото на твоята мисия и че професията ти не е да слушкаш и да папкаш на една заплата, а непрекъснато да търсиш и да откриваш, да имаш собствено пространство, да работиш със съмишленици... Всичко това сега го няма. Сега експериментаторът Бойко Богданов работи с шоумена Тончо Токмакчиев... Говорим вече за пълните абсурди. Този цикъл, който сега се затваря, аз наричам “Матрьошките на реставрацията”. Икономическа цензура - обезглавяване на поколението - напъхването му в минал етап от неговото развитие... В момента стагнацията е факт, защото новите не са се появили. - Казваш, че младите гледат от нас и затова няма нови лидери, но в същото време ти самата не се страхуваш да кажеш истината, поради което си навличаш и неприятности... Съществуването на такива примери не би ли могло да доведе до появата на лидери сред младите? Според мен поколението на промяната само предаде себе си... Показаха на по-младите като Лили Абаджиева и Явор Гърдев, които се считат за новатори, че тяхна цел трябва да е да поставят в Народния театър. Това е смешно - авангардист, поставящ в Народния театър! Това е така нареченият български конвенционален авангард. Или примерно театър “Сфумато” - експериментален театър, който е субсидиран от държавата. Това е нещо като Държавния сатиричен театър, в който съм работила и който беше изключителен театър преди 10 ноември. Но това беше един български абсурд - значи, държавата създава институция, която да контролира как тя я критикува. Всички тези български форми на абсурда сега вече са пуснали много сериозни корени. Тъй като скоро бях в Русия, искам да дам следния пример - Москва е градът, в който има най-много купени мерцедеси за календарна година. В Москва магнатите са стотици пъти по-богати и по-влиятелни в обществения живот отколкото нашите мутри. Там ми направи впечатление следното: Березовски например беше спонсор на Чеховия фестивал, едно от най-елитарните световни културни събития. Той казва, че за него е чест да финансира този фестивал и да застане до големите руски актьори, до големите световни величини в театъра... За него е чест да си купи ложа в Болшой театър. Какво говори това? Дори самият той се шегуваше на една пресконференция: “Добре де, не само аз спонсорирам Чеховия фестивал - ами италианската мафия спонсорира Миланската скала...” Такава зависимост съществува и те не я крият - хората с много пари искат да ги вложат в нещо елитарно, в нещо изискано, в нещо видимо и смислено, което да покажат на обществото... За съжаление представата на нашите мутри е различна от тази на Березовски и италианската мафия. - Не им е развит дотам вкусът, че да градят имидж чрез подпомагане на културата? - Не. Искам да кажа, че в Русия съществува все още този елитарен културен слой, така наречената висока култура,която се е запазила и до която всеки би искал да се докосне, да вземе нещо от нея... При нас такъв висок слой вече не съществува. Това е много тъжно сравнение. У нас представата на хората, които могат да станат меценати, опира до фолк певици или най-много до една телевизия, която да показва фолк певици. Тук е унищожен този висок слой на културата, за да искаме някой да го подпомогне. Това ни е голямата грешка на прехода - че всичко премина под един икономически критерий - това се харесва, това се продава, това се купува и значи - трябва да правим това. Лесносмилаеми, тъпи, комерсиални неща, неща, които винаги ще се харесват - когато една жена танцува полугола кючек например... Но аз се питам следното: добре де, това се купува, това се харесва, но не е ли вината именно в творците? Не са ли те, които го допуснаха? Но този абсурд няма да продължи дълго. Днес, когато сме вече в Европа, ще се наложи да сложим ред в това, че една певица, която пее по кръчмите, получава повече пари и повече я питат какви са творческите (?) й планове от една оперна певица... Тази нецивилизована пошлост ще бъде урегулирана! Високата култура ще бъде съживена в България и тук ще се върнат сериозните ни певци, художници, танцьори... И ще получат своето признание. - Казваш в книгата си, че човекът на изкуството със своята нравственост и вкус се противопоставя на средата и така се опитва да я преподреди, иначе става част от нея... Дотук, от това, което си говорим, за жалост е ясно, че човекът на изкуството, притиснат от битието, става част от масовата култура... Как да се противопостави? Факт. Ние сме в стагнация в областта на духовното. Този момент е много тежък, тъй като хората на изкуството, интелигентните, чувствителните хора са изтикани в ъгъла. Обществото превръща в общовалидна истина за младите, че не е необходимо да си много образован, да си много чувствителен и да искаш някакви по-различни неща - за какво ти е това? Иначе можеш да живееш по-добре, да печелиш повече... Ценностите са разменени. Това е знамето, което се вееше в последните 15 години - прагматизмът. Оказва се обаче, че ако си наистина прагматик, не може да смяташ, че човек живее само с хляба. Ако ти си прагматик и гледаш нещата в тяхната реалност и цялост, знаеш, че човек има нужда от хляб, но има нужда и от нещо повече! Тоест, това беше криворазбран прагматизъм. Прагматизмът на политиците - че трябва да вършиш нещо, чрез което можеш да печелиш пари, а не да вършиш нещо качествено и добре, за което да ти се плаща прилично. - В момента според теб има ли шанс човек, който се занимава с изкуство в България да прави нещо качествено и от него да се изхранва? Не. Сега, след 17 години, у нас се формира културата на бедността, която обхвана трите най-важни области на духовността: Образованието - Културата - Медиите. Това, което се случва в нашето образование - тази неграмотност и профанация, тази агресия сред децата; доминацията на комерсиалната култура и абсолютно пропитите от чалга и лош вкус медии. В тази верига процесите са свързани. Не може да очакваме да имаме добро образование и вкус към хубавото, при положение че имаме доминираща пошла култура и медии, в които фолк певиците са представени като творчески личности, а манекенките са ВИП-персони. Хората на изкуството са част от тази верига и отговорността им е огромна. Те не можаха да застанат срещу разрушението, бездуховността, псевдопрагматизма и комерсиализирането. Те просто оцеляваха както могат... Но не е само това. Знаеш ли, имах един сблъсък с мой колега, актьор, който ми каза следното: “Ти нямаш право да критикуваш и да претендираш за каквото и да било, след като ние нямаме пет лева да оправим театъра, да направим постановка и нямаме един комат хляб!” Аз не вярвам в това. В конкретния случай той има джип, аз нямам. Той строеше апартамент, аз съм в старото си жилище. И така... В смисъл, че той не иска хляб - той иска разгул! Ценностите са подменени. Ако един творец може да се дисциплинира, да установи ценностите си и животът му да протича според тях, той няма да се фиксира единствено в „златния телец”. Защото последствията са ужасяващи. Днес 40 % от подрастващите слушат чалга, 80 % никога не са били на симфоничен концерт... Младите рядко има къде да видят нещо наистина хубаво и смислено, а да не говорим, че нямат вкус към него... - А те са, които утре ще създават културата ни... Не е ли омагьосан кръг? Да, това е процесът, който беше финализиран след 17 години по линията: Образование - Култура - Медии, наричам я Гръбнакът на безвремието. Разбира се, точно в такава стагнация, от самото дъно, от блатото, се раждат най-креативните хора. И си намират, може да е малък остров, но място, на което да стъпят стабилно, а не да продължават да потъват непрекъснато. За съжаление, сега сме в този много тежък период, когато са засегнати сакрални неща за всеки от нас: какво става с нашите деца, какво става с нашите души, какво става с нашата перспектива, изобщо - какво става оттук-нататък? Това, което ти казваш - че аз успявам да удържам фронта, това е нещо много отчаяно. В смисъл - тук, в това блато, някакъв човек, преди да му потъне и ръката, крещи. Това са сигнали, но не зная дали те могат да променят нещата в някаква посока... Така че, бих искала доколкото мога и това не е самоубийствено, да давам такива сигнали. Но процесите са много тежки и трудно биха могли да бъдат обърнати в благоприятна посока. Смятам, че това ще започне да се случва в малки групи от хора. - Имаш ли подобни наблюдения? Някой дава ли заявка за такова нещо? Да. Впечатли ме фактът, че Азис не бе допуснат да пее в зала „България”. Ясно и категорично. Има чисто професионални групи, малки затворени кръгове, които не разрешават при тях да влизат подобни фигури и комерсиални критерии... Но тук става дума и за нещо друго - за това всички ние да си дадем сметка за ситуацията, за арогантността на днешните „звезди”. А не да разглеждаме нещата фрагментарно. Защото, за да бъдат в това състояние нашите деца, които се бият, бият учителите си и приличат на малки зверове, има голямо значение пошолостта и разврата, слободията, които ги заливат отвсякъде. Слава Богу, и днес има други пространства. Красимира Колдамова например, тази велика българска балерина, вече на уважавана възраст, ходи в софийското читалище “Петър Берон” и обучава едни такива мънички, петгодишни... Значи тя вижда смисъл в това и това е нейният път, нейният принос. Отива в читалището, където три пъти в седмицата по шест часа се занимава с тези момиченца. Това е пример за един голям творец - толкова голям, че не се бори да стане директор на Националната опера например и да командва всички балерини, а е избрал за смисъл на своя живот да се занимава с тези малки деца. И то, знаейки, че те няма да станат професионалисти. Тя просто ги въвежда в музиката, в танца, в света на изкуството... Това е нещо изключително вълнуващо! Това е Пътят. Колко от българските писатели, артисти, режисьори правят това, което прави Красимира Колдамова? Те казват: “Това е самодейност, за него ни дават 60 лева, я да отидем там при големите пари...” Мисълта ми е, че има възможности и смислени пространства. Когато исках да напиша статия за Колдамова и нейните възпитанички, ми казаха: “Ама как може да се занимаваш с такава самодейност!” А всичко, което ни заобикаля, е по-лошо от самодейност - то е зловоние! Ако повече хора, ако всеки от нас направи своето малко нещо, даде своя малък принос, това вече ще се превърне в едно голямо усилие. Другото е да се лъжем и да се надлъгваме. - Четейки книгата ти, ми се случи нещо смешно - попаднах на словосъчетанието “роден лидер”, но в контекста на прочетеното дотогава, подсъзнателно поставих ударението на “о” и се получи рОден лидер. Какъв е обликът на родния ни лидер? Ами трудно му е на родния лидер в този момент. Защото сега, в тази среда, е много сложно да действаш. Много е сложно да не си оцапан. Не говорим за някакви ангели - въпросът е да чувстваш неудовлетворението, болката от случващото се и да Виждаш! Защото аз съм била и съм за промяната, тъй като виждам, че блатото ни трови. Но за промяната в такъв смисъл - хората да искат да променят и себе си, и това, което е около тях. Ето това е. А самите лидери, творците, спират по средата на пътя. Повечето. Казват си: “Ех, колко е хубаво да бъда класик!” Или главен режисьор на театър примерно... Колко това е удобно, лесно и приятно... И тук спират. - Значи може би лидерът, освен да вижда и да боледува, трябва да има и вътък да продължи отвъд лесното и удобното? Не знам... Струва ми се, че предишното поколение, емблематичното поколение в театъра ни на Вили Цанков, Юлия Огнянова, Методи Андонов, Леон Даниел - те успяха да бъдат лидери и когато бяха низвергнати, и след това - когато станаха най-важните творци в българския театър, и сега вече като класици. Те успяха да издържат на своето ниво на талант и призвание. Времето много върти и омаскарява хората... Не всеки издържа. - Наскоро ти беше приета в Съюза на българските писатели. Какво би пожелала на българския писател? Аз съм човек единак, не вярвам в колективните начинания . Но смятам, че СБП е една сериозна институция и ще се опитам да бъда част от нея. Много ценя българското слово, българските писатели, и искам да им пожелая да пишат и да ходят при младите да им четат какво са написали. Искам да им кажа, че в Европа и под слънцето ще успеем, ако сме такива, каквито сме - с нашето слово и с нашата душевност. Периодът е труден, но пък ние сме жилава нация. Дано съумеем да се запазим и, разбира се, да продължим!
© Мая Дългъчева Други публикации: |