Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ТОПОСИ, РОЛИ И КАТЕГОРИИ В ЕЛЕКТРОНИКАТА

Милена Делева

web  

КАТЕГОРИИ:

Морал
Изчерпване на категории като морал при липсата на послание в електронната музика.

Непреходност
Наблюдението, че електрониката поставя оновни категории като морал, непреходност, трайност, ритъм под въпрос, е вярно и не поражда тревога, защото днес тя е полето, в което се създават понятия. Тя е зона, в която се съвместяват, без да си пречат, различни социални типове и роли

Вечност и космичност
Вечността при техното не е в непреходността и трайността на музикалния продукт, а по-скоро във възприемането на музиката, което носи усещане за извечни истини и безвремие, при което вечността става съизмерима с глобалност и космичност, т.е. с неподлежащи на съмнение категории,
rоа psychedelic trans rоа psychedelic trans rоа psychedelic trans rоа psychedelic trans,
което състояние не мога да устоя да не допиша с много точно уловеното от Дельоз и Гатари “вечността, която съществува съвместно с тази кратка времетрайност”.

Шумотворство, произвеждам шум,
от който, материалът лесно се превръща в част от продукта, преминавайки в него.

Комуникация, комуникирам
Как най-често работи комуникацията: чрез обработване на звуци от градската среда и рефлексирането й, сравнимо с дисидентството.
Т.е чрез упражняване на контрол над чутото от амбиента.
Допълване на амбиента със смисъл, извеждане на звуци, които не са толкова чуваеми в обкръжаващата среда, но вече филтрирани те се натоварват с отделни фрагментирани смисли, които загатват колко глухи сме ние, движейки се в уличната среда.

Деконструирам
звука и движението на тялото.

Танцуване
Танцът деритмизиран, удобен за тихи луди и неагресивни хора. Тук навлизаме в препредаденото от Езра Паунд за музиката, която започва да атрофира, когато се отдели прекалено много от танца. Промяната в танца следва да бъде отнесена не към негативни или позитивни определения за самата музика, а към останалите категории и роли в електрониката.

Рециклиране
- тоталният синоним на тази музика, който по фрактален принцип се самосъдържа във всяко нейно измерение
- признак от порядъка на екологията

* * *

РОЛИ:

dj - включва се в глобалния за времето процес на рециклиране и миксиране, осъществявайки контрол над чутото
vj - най-естественото допълнение на едно техно парти. Напоследък, все по-силно присъствие на хора от визуалните изкуства, които налагат визията като специален допълнителен ефект и понякога поставят присъстващите в позицията на актьорите в “Ново кино Парадизо”.
Interspace opnn Interspace opnn Interspace opnn Interspace opnn Interspace opnn
lj - това е следващата, все още непредставена в България фигура на играч със светлината
хакер - ролята, която от една страна има най-малка връзка с музиката, но пък от друга, хакерът е този, който също допринася за глобализирането на електронната култура, въпреки нейните субхарактеристики. Неговите спекулации в/с електронното пространство тепърва ще търсят причини за санкциониране, т.е напускане на системата или, напротив, намиране на разумно алиби.

Музикални проектанти и експериментатори или просто шумотворци:
За съжаление, този тип музиканти, които истински експериментират със звука и стоят извън определения подобни на това, но са важна част от цялото движение, се срещат рядко в България. Но все пак има няколко изключения, които заслужават да бъдат чути.
Трителета topography acid milk трителета topography acid milk трителета
Взети заедно, това са авторите - не само музиканти, композитори или ди джеи, те обикновено владеят повече от една позиция. Разгледани едностранно като двигатели на звука, спрямо официалната конвенция на обществото, те са асоциални типове и ролята им е повече естетичека, отколкото отговорна, въпреки, че количествено обикновено те влияят на повече хора, отколкото една политическа партия по време на митинг. Мисля, че президентът пръв започна да осъзнава този факт.
Подобно но наркотиците, които опълноценностяват единствено мига, този тип автор в сравнение с класиците е безотговорен, лишен от суетата за самоопазване на създаденото, той непрекъснато работи по създаването му наново
 

ТОПОСИ:

има поне два типа относително отграничими топоса на електрониката в България:
нелегални
Местата на този тип партита обикновено са със сменен контекст. Това са бивши места като фабрики и заводи или бъдещи строящи се сгради. В първия случай, обикновено зоната е по края на града.
Пътищата са криви, трудни и забавни, дневни. Обхождането им през нощта е част от нелeгалността и предизвиква приятно недоумение в шофьорите на градския транспорт.
завод москва big bang sky party завод москва big bang sky party завод москва
Всички белези на миналото са употребени в сменен контекст или просто добре рециклирани. Те са важни и пораждат добра ирония. Трудно биха могли да бъдат санкционирани, защото на властта й липсва чувство за хумор, защото се случват извън важните за представителството на града части, защото това са бивши зони, за които официално дисциплинираме безпаметността.
Поредицата sky party-тa на покрива на новострояща се недовършена сграда, както и тези в завод “Москва” създават специфично, необичайно пространство, което поставя присъстващите в по-активна и важна позиция, което от своя страна налага по-пълноценно и естетическо реагиране на звука и визията

модни
Уседнали са в центъра на града. Това са места, които заемат бивши места, но някак превратно ремонтирани, без шега с пространството, така, че бившата им употреба е добре забравена. Сериозно патетични към миналото. Там миналото е пауза между светлинните ефекти, присъства като усвоено пространство /огледалата в бившия офицерски клуб, тези огледала, пред които са се носели плавно танцуващи тела на офицери и офицерши, днес оглеждат деритмизирания “рейвър”/.
червило вси светии индиго червило вси светии индиго червило вси светии индиго
Една нормална приемственост и солидарност на поколенията спрямо пространството, един Беняминов историзъм на спокойствието, който казва, че бъдещето е сигурно, когато го има в миналото. Тук се случват партита, които са едновременно звукови и визуални, и с това привлекателни за различни социални групи, които се изживяват вътре в русоисткия принцип за правото на първонастанилия се.
 

* * * изразяването на понятията в първо лице единствено число е симптом за инфантилно наслаждаване от процеса на пораждане, извличане и разрушаване на звуци, по време на който е възможно да се появи изравняване на нивата и ролите на композитор и слушател, т.е ценностно съвпадане на правенето и слушането на музика.
продължава

 

© Милена Делева, 2000
© Издателство  LiterNet , 03. 06. 2000
=============================
Публикация във в. Литературен вестник, 2000, бр. 16.