|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ДЕЛОТО НА ДОЦ. Д-Р ИНА ЛЮБЕНОВА КОМАРСКА - ПРИМЕР ЗА ДОСТОЙНО ИЗПЪЛНЕН НАУЧЕН И ГРАЖДАНСКИ ДЪЛГ Кирил Димчев, Ангел Петров На 23 септември 2007 г. се разделихме с доц. д-р Ина Любенова Комарска - преподавател по методика на обучението по български език във Факултета по славянски филологии на СУ "Св. Климент Охридски". Ина Комарска завършва българска филология в СУ "Св. Климент Охридски" през 1972 г. Работи няколко години като учител по български език и литература. През 1979 г. с конкурс е избрана за асистент по методика на обучението по български език. През 1991 г. защитава дисертация на тема "Обогатяване речника на учениците с нравствено-етична лексика (с оглед на съществителното име в IV-V клас на ЕСПУ)". През 1992 г. й е присъдено научното звание "доцент". Ина Комарска има повече от 45 публикации - студии и статии, речници, учебници и учебни помагала. Проявява се като професионално подготвен специалист, като методик с богат научен и преподавателски опит. Още първите публикации на Ина Комарска правят впечатление на образователната общественост с лингвометодическата обосновка на си-стемата на обучението по лексикология в средното училище. В основните си трудове Ина Комарска си поставя за цел да изследва обогатяването на речника на учениците. Тя проследява взаимодействието между обогатяването на лексикалния запас и нравствения облик на младата личност. Обосновава система от учебни похвати за работа с учениците от средната училищна степен и разкрива възможностите на лексикално-стилистичната дейност на езиковите занятия. Съществен е приносът на Ина Комарска за изследване състоянието на лексикалната подготовка на учениците. Водеща идея в трудовете й е, че максималната резултатност на лексикалното обучение се осъществява чрез цялостна система в съдържанието и методите на образователния процес. Не са загубили своята актуалност използваните от Ина Комарска процедури, социологически по своята същност, чрез които се проучват познавателните и литературните интереси на подрастващите, както и отношението им към учебната дейност. Нейният "Учебен речник по етика 5.-8. клас" е свидетелство за професионализма й в областта на учебната лексикография. Доц. д-р Ина Комарска е автор на важни диагностични проучвания на Лабораторията по педагогическа диагностика. Участвала е в автор-ски колективи за проучване на качеството и ефективността на висшето образование, съавтор е на учебни програми, учебници и учебни помагала за ученици и учители. Проблемът за оптимизацията на образователния процес е основополагащ в учебниците и учебните помагала за средните училища, чийто съавтор е доц. Ина Комарска. В цялостната парадигма от учебници (5.-12. клас) се проявява усетът на методичката при подбора на функционални решения, чрез които се моделира образователният процес в училище. С кончината на доц. д-р Ина Комарска педагогическата общественост загуби един прекрасен човек и отзивчив колега, чиято разнообразна професионална дейност - лекционни курсове, семинарни занятия, учебна практика, квалификация на учители и пр. - остави трайна диря в теорията и практиката на обучението по български език. Със своето трудолюбие и всеотдайност доц. д-р Ина Любенова Комарска ще остане завинаги в мислите и чуствата на своите колеги и приятели.
© Кирил Димчев, Ангел Петров Други публикации: |