|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ВАЛЕРИ ЦЕНОВ. ЖЕНАТА КАТО СЪВРЕМЕННА ИКОНА Елена Владова
Валери Ценов живее и работи в Пловдив, но към този град има отношението на човек, който го е премислял и почувствал с времето. “Пловдив е труден град, с особена вибрация. Той е дълбок град, изграден от много култури и носи силна енергия. Ако не си роден тук, не те приема лесно, а аз не съм роден тук”. Художникът е роден през 1961 г. в с. Лехчево, област Монтана. Завършил е Художествена гимназия в Пловдив и илюстрация и оформление на книгата в класа на проф. Борислав Стоев в НХА (през 1989 г.). В момента е преподавател в Академията за танцово изкуство в Пловдив, където чете лекции по перспектива. По-голямата част от изложбите му са в Пловдив, в почти всички най-престижни галерии в града. Показвал е творбите си в София - галерия “Сезони” (1995 г.) и “Асен Василев” (1998 г.), но досега никога самостоятелно във Варна. В чужбина е гостувал в Германия (Берлин, 1991 г.), Швейцария (Женева, 1994 г.), а от няколко години работи активно с френската верига от галерии “Шебанял льо Барон”, където му предстои изложба през юни. Работи главно в областта на живописта и акварела, изкушен е и от фотографията, в бъдеще сигурно ще започне да се занимава по-сериозно и с керамика, каквато е една от мечтите му. Съпругата му Нели Ценова също е художничка. Ако се проследява развитието на женските образи
“Сега в женските ми образи духовният елемент отвежда към иконата, а отношението към жената изобщо - към епохата на Античността. На срещуположния край на този тип изобразяване се намира актовата живопис”, казва художникът. Човешкият персонаж в картините му е поставен в средата на композицията. “Жената е обградена от онзи свят, който искам да разкажа”. Дали ще се нарекат мечтания или сънища, картините на Валери Ценов са неговата собствена авторска Вселена, изградена от постоянни образи-символи, неизгубили значението си от Античността до днес - дървото (което неизменно се асоциира със Световното дърво); конят (символ на мъжкото начало); гълъбът и птицата изобщо; рибата, пеперудата; различни видове съдове, бокали и др. “При мен жената е лишена от еротични нюанси. Тя е символ на майката-земя, на природата, на красотата, на любовта” - нещо като митологема, или казано иначе - като съвременна икона. И пейзажите на художника носят същите стилизирани символи, както и фигуралните композиции. В тях могат да се открият сегменти от античната архитектура, а специфичният стил се създава от мозаечния подход при изграждането на образа. Хълмът е хълм, но вгледаш ли се в него, ще видиш, че той е изрисуван почти калиграфски от множество елементи. Авторът за себе си
За най-универсален формат считам квадрата. В него можеш да впишеш всичко. Ако пътувам в свой свят, в който разказвам своите притчи, квадратът е най-подходящият за това. Валери Ценов обича да казва, че “художникът е ловец на време и пространство”. Предстоящата му изложба е фотографска. Тя ще се открие в навечерието на 24 май в пловдивската галерия “Гама”. “Докосване до Атон” съдържа фотоси от 10 манастири в Атон, заснети миналата година.
© Елена Владова, 2001 |