|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
МИШО НЕДКОВ. Елена Владова С изложбата “Вариации на тема “Рибата Заргана” художникът Мишо Недков се завръща във варненските салони на път за САЩ, за да изненада познавачите на творчеството си. Това е първата изложба на автора, съставена само от рисунки, в които тематично зададеният “персонаж” - рибата, присъства твърде деликатно в цялата композиция и се откроява като щрих върху тъмния - във всички работи - общ фон. Дали тъмната гама трябва да подсеща зрителите за определено настроение, ще каже самият художник, макар че той обобщава изложбата си с думите: “Не съм търсил особена философия. Ако има такава, тя е, че всички сме риби - едни по-вкусни, други не”. Мишо Недков е роден на 18 април 1947 г. във Варна. През 1967 г. завършва Художествена гимназия в София, а през 1975 г. НХА, специалност “плакат” в класа на проф. Поплилов. Участвал е в множество изложби на плаката, има и редица награди. Една от най-ценните му е втора награда на международен конкурс за плакат под егидата на ООН по повод обръщението за мир на Михаил Горбачов. Самостоятелни изложби е правил в Гърция (Атина), в Австрия (Виена), в Българския културен център в Братислава (три изложби), в Германия, в Канада и др. Съвместно със съпругата си - Светлана Недкова, по образование керамик, е автор на редица монументални пана и стенописи - във Фестивалния комплекс във Варна, в сградата на Външно министерство в София, в хотели в Плевен, Перник, Пампорово (х-л “Пелерик”). Последните му две работи в тази област, също в съавторство със съпругата му, се намират в хотел “Иберостар” и в хотел “Рио Арабела” (пано, в което се съчетават стенопис и мозайка) в комплекс “Златни пясъци”. През 1997 г. артистичното семайство на Мишо Недков (синът на художника е специалист в областта на рекламния дизайн) се установява в САЩ. Затова и последните изяви на художника са в различни галерии в Америка - в център “Лахоя”, в “Pacific Design Center” в Лос Анжелис, в галерия “Sun Bird” в родния град на Стайнбек - Салинас, в галерия “Евънс” в град Кармел и други. Мишо Недков прескача с лекота от жанр в жанр (“Обичам да сменям жанровете, да се потапям в различни светове”). Работи в областта на живописта, рисунката, керамиката, както и в областта на монументалното изкуство. Вариации на тема “Рибата Заргана” Купих си риба “Заргана” - вече изключително рядка. Тя е и вкусна, и красива. Гледах я и рисувах. Това е първата ми изложба само от рисунки смесена техника - акрил, пастел, темпера. Работите си мога да нарека импресии. Изложбата е нещо като сбогуване с лятото. Могат да се усетят асоциации - риби-лодки... Морето присъства неизменно. Вариации на тема “България-Америка” Америка е конгломерат от хора. Там има всичко - от най-хубавото до абсолютния кич. Но аз имам шанса, че съм в Калифорния - там не можеш да се чувстваш чужденец, защото всички са чужденци. Заобиколен съм от много честни хора, които са изключително работливи и знаят как да правят пари и да просперират. Конкуренцията е изключително голяма. Досегът до галериите става много трудно. За всеки художник, особено ако не е съвсем млад, Америка е предизвикателство. Трябва винаги да си на ниво. Там работя само живопис и съм щастлив, че мога да се издържам от това. Спокойно мога да кажа, че съм художник, който си вади хляба с рисуване. Това става с много работа. Но пък все още никой не се е сетил да ми поръча керамично пано. Ако нещо се е променило след заминаването ми в САЩ, то е, че там рисувам повече, но пък тук го правя с по-голямо желание. Променили са се и темите в работата ми. Там наред с портретите на врати и прозорци на къщи, което съм правил и преди, започнах да рисувам много повече цветя. Те ми дават възможност да правя различни форми и цветове, експериментът е много по-лесен, може много да се импровизира. Но постоянно си сънувам лозето. Мисля, че дори и цял живот нататък да работя в Америка, няма да спра да го сънувам. “Бяло в бяло” е любимата живописна гама на Мишо Недков. Нея счита и за най-подходяща, когато се рисува море - тема, която никога не е изоставял. “При бялото има един много деликатен момент - какво да махнеш, а не какво да сложиш, за да постигнеш рисунък и въздействие”, казва авторът. Един по-стар период от работата си определя като “портретиране на къщи”. (“Ако прозорците са очите, то вратата носи цялата душевност”). Тази тема художникът продължава да развива и сега, към портретите се прибавят и такива на къщи, характерни за Америка. “Рисувам по чувство, винаги то ме води. Занаятът се овладява цял живот, той помага, за да се излееш искрено и въздействащо. Аз съм експресивен художник. Уважавам абстрактното изкуство, но не бих се нарекъл абстракционист”, казва художникът. От многото жанрове, в които работи, керамиката счита за най-трудна. “Завършена картина няма, завършекът е в бъдещето. Винаги трябва да доизмисляш нещо. Важното е да знаеш къде да спреш, за да не я пренатовариш и да не изгубиш светлия момент”, счита авторът. Мишо Недков е художник, който е разбрал какво е да си гражданин на света. Предстоящата му работа е свързана със стенописа - той и съпругата му ще изографисат църквата “Св. Параскева” в София, преди да заминат отново за САЩ. “Няма нищо по-велико за един художник, от това да изографиса храм”, казва авторът.
© Елена Владова, 2001 |