|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
МИСТИФИКАЦИИ НА ПОГЛЕДА Бисера Дакова Началото на писането ми е свързано с недопосмяване - никак не ми се иска да попадна в групата на изписващите някакви скучновати и лековати псевдоквалификации за “Истински истории”, а съм убедена, че едва ли ще съм единствената, заела се да описва предизвикателствата на една книга, манифестираща дълбоките си иронии чрез възхитителната простота на Живота. Не мога обаче да отхвърля това изкушение - интригува ме упоеността на Пл. Дойнов от така изнамерения начин на писане; упоеност, която не може да се прикрие зад концептуалните рамки на книгата; упоеност от синтеза на почерци и поетики, от задявките със и издявките над тях, от комплицираните срещи и разминавания с репрезентативни за българската поезия гласове, така естествено дочути; най-сетне упоеност от това да се заиграеш и с постмодернистките нагласи, което може би не е нито кощунствено, нито засрамващо. След постмодернизма (а наистина ли се случи той, наистина ли приключи, Пламене?) пълната автентика на писмото е невъзможна, а и да бе възможна, едва ли щеше да буди възторзи - кому е присърце една “наивна лековерност”? И изобщо имало ли я е някога, за да си въобразяваме или пожелаваме завръщания към нея? Съвсем не е нужно да се зачитаме в Пол де Ман, който пък усилено прелиства ранните съчинения на Ницше, за да се уверим във вездесъщието на реториката, в нейната абсолютна, неизтриваема предходност. Под “безизкусните” нарации струи прелъстителният поглед на Реториката или - всички тези “стихотворения по действителни случаи” са конструкти на прелъстителната реторика на Погледа. Защото Погледът е неизбежна дискурсивна реалност - важно е откъде, как, какво се гледа, непреодолима е предпоставеността на гледането. Нямо съзерцателният поглед не подлежи на дискурсивизиране, изразим е само с многоточия, писането без насочеността на погледа е абсурд, колкото и да желаем да вярваме, че “истината се е свила в очите” (Теодулф). Заловим ли се да изговаряме свитото в погледа, сме вече в обсега на “неразличаването” между виждане и четене... Склонна съм да мисля, че “Истински истории”, освен че подмамват и прелъстяват с жеста на непринуденото записване, освен че са нещо като скрита антология, са може би и скрита апология на Погледа, на гледането именно като четене. Да се гледа строго, под вежди Живота, е изпитана поетическа техника, да се прочитат в него разни текстури, разни техники на различаване, също не е радикално нов прийом; да не говорим, че същият онзи поет, който гледаше все от упор, който “записваше” предшестващи записвания и полемизираше с Литературата, днес изглежда много по-литературен от ред свои събратя... Тук не бих искала да се впускам в обстойни теоретизации - навярно след време изкушеният от мъчителната повратливост на българската поезия Пламен Дойнов сам ще стори това: ще посочи мястото на книгата си в една ситуация, в едно комуникативно поле, за което не съм сигурна, че го познавам изтънко и тотално. Оттук нататък ще говоря само за това, което виждам, което ми се привижда в “Истински истории”, което по един или друг начин ми изглежда симптоматично. Разбира се, подобни при-виждания са, както всяко гледане, избирателно пропускливи, нестабилни, временни и относителни - те са поглеждания, а не вглеждания, тъй като за последните просто нямам адекватни думи... И така, привижда ми се:
Азбуката на погледа няма край - погледът не се повтаря, повторителна е реториката. Има толкова възможности за взирания, за изказване на това как Погледът е способен да буквализира фигури и да изработва фигури от буквалното в “Истински истории”; за това как тази книга се изплъзва от феномените “гледане” и “говорене”, за да каже свои неща, свои истинности; за това как прави иронията автентична, а автентиката иронична. Изобщо, за множеството чудесни сплетености в нея... За овладяната и находчива дързост, с която “въстава срещу себе си”... Впрочем взирането ми засегна само първия пласт изпод “хомогенната и гладка плоскост, върху която погледът и езикът се преплитат до безкрайност” (Фуко).
Пламен Дойнов. Истински истории. Стихотворения по действителни случаи. София: Изд. “Литературен вестник”, 2000.
© Бисера Дакова Други публикации: |