Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Георги Пашов, "Квартално"
/С., 1999, изд. Стигмати/

Борис Ангелов

web

        “Квартално” на Г. Пашов е отпечатана от престижното издателство “Стигмати” под редакторството на Малина Томова. Библиографската справка говори сама за себе си и така изисква активност, препрочитане и по-голяма бдителност.
        Заглавието на стихосбирката сякаш преднамерено настоява на тривиалното и познатото, на правенето от прозата на бита на поезия, която да “острани”, да покаже по нов начин заобикалящото ни. Беглите асоциации като че ли се потвърждават след впускането в текста, вече на по-широк смислов периметър, вмъквайки не само баналното в кварталното, в културното пространство, но и със съзнание за вечната повторяемост на природното - и като хронос, и като топос, и като биос, т.е. изговаряне на денонощието, сезоните, дърветата, прелетните птици. Началният лирически цикъл е изцяло пленен от едно-и-същото на къщите и хората (им) с нощните си спомени и сънища като част от интериора, на синевата, дете на майката-природа. Изплетена е фина мрежа от горните ключови думи, около която кръжат кратките изречения и на останалите късове мерена реч.
        Отскубнал се от омагьосания кръг, нататък аз-ът среща поредица от женски образи, сред тях изпъкват съседката с готварските книги и И. Ц., четяща в трамвая “Предреченото”. “Съседката” кореспондира с “Есен” по линия на интимизиращото “бате” и нахлуването на нещата за стомаха в изобилието от хранителни продукти (олио, ориз, картофи, лук, пипер, пъпеши и тикви). Със съседа от квартала завършва и книгата, но преди това не можем да пропуснем яворовските нотки в катоптричното конструиране на “Пожар” и репликата в класическия интертекст “Угасна слънце” от “Час по физика”: “Да не угаснеш слънце! / Слънце, не угасвай...”. С “Пари назаем” и темата за “монетата / със остър ръб, / ръждясала тура / и бляскаво ези” преминаваме към Деян-Еневия сборник с разкази, а “реалността - / проста, / но своеобразна кучка” затваря вероятно омръзналите на читателя мои подчертавания в досегашните ми анотации за текущото художество.
        Ако прескочим онази ивангранитска кариатида, езикът на “Квартално” е изключително пестелив и същевременно пищен в подбора на битовизми (бидон, безир, жица, мивка, тенджера).

 

 

© Борис Ангелов , 2000
© Издателство LiterNet, 02. 07. 2000
=============================
Публикация в сп. Страница, Пд., 2000, кн. 2