|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
/Пд., 1999, изд. "Летера"/ Борис Ангелов Шаблонната обложка на “Слънчевото
куче” (теменужно оцветена пеперуда и женско бижу (сърчице) на синджир), дело
на Д. Келбечев, ведно с жанроуказващото подзаглавие “новели за любовта”, отприщва
похотливи асоциации, ценителят на този тип белетристика почти предвкусва изгарящи
страсти, дръзки интриги между красиви дами и смели мъже, заплетени истории,
поднесени с увлекателна лекота. Съмнявам се, че излъганото читателско очакване
е преднамерено търсено, по-вероятно става въпрос за евтин издателски трик и
илюзия за алитерационна изисканост. При началното бегло “поскане”, което едва
ли е рутинната практика на “обикновения” потребител, се разбира, че книгата
на Н. Христосков приютява девет неща, писани в периода 1985-90. Най-после толкова
жадуваните дисидентски ръкописи от чекмеджетата! - би възкликнал с надежда литературният
историк. След справянето с патетичното възвеличаване на безкрайно честния и
принципен партиен член от финалната “новела”, дала по необясними причини заглавието
на цялото, и тази възможност се отменя. Всъщност, примерът не беше май много
коректен. Текстът е писан през 1990 г., но пък тогава с основание бихме задали
питането: така ли е повлияла онази първа и незабравима с необузданото площадно
веселие година върху перото на пловдивския писател? “Слънчевото куче” сюжетира
времето на т.нар. Перестройка с цитатите от Горбачов и (полу)гласното изричане
на изобличения под формата на “другарска критика” към кмета и активния борец
на село Х. Фиксациите на тракториста от АПК-то около слънчевия анус с кучешките
фъшкии и огромната паст на уж ловния пес с червения език са наивно алегорични,
както и трафаретните образи на лудия Трифон и лудналия Димитър Иванов, които
еднички се осмеляват да се опълчат срещу комунистическото своеволие и самооблагодетелстване.
© Борис Ангелов , 2000 |