Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Деян Енев, "Ези-тура"
/С., 1999, изд. "Балкани"/

Борис Ангелов

web

        Тънката черно-бяла книжка с къси вестникарски разкази, озаглавена “Ези-тура”, трудно се забелязва сред шарените корици, изпъстрили масите на букинистите. Тя не се стреми със сивеещата си фасада да грабне окото, да привлече погледа, подобно самопредлагаща се палавница; също тъй невзрачен изглежда и адресът на старата къща, въпреки гръмкото име на големия възрожденец Екзарх Йосиф. Взиранията в езика на оформлението могат да се сторят някому излишни, ненужно забавящи същината на историите от вътрешността на тялото; вероятно ирационалното в произхода си усещане обаче, породено от синхронното възприемане на визуалното и дискурсивното, е единно и когато човек прочете цялото и се озове от другата страна, пред монтирания огледален образ, пред канавката (отдушник, сифон, шахта?), заменила номера на сградата, осъзнава, че 38-те прозаични къса са се оттекли плавно, завърнали се там, откъдето вероятно са дошли. Не, не за underground говоря - напротив, имам предвид вниманието към земното, тук-и-сегашното и същевременно към смътния спомен, неуловим в дебрите на паметта. Пряко рефлекса ни за изтласкване на асоциалното и девиантното в канавката на подсъзнателното, Д. Енев се опитва да извади наяве плашещото нормалния здрав възрастен (мъж) множество от луди, просяци, скитници, сираци, проститутки, цигани, инвалиди, циркаджии, стриптизьорки, звероукротители. Те очевидно са “срамните” персонификации на “тура” в днешната литература. Често появяващите се циганки-гадателки лъжат като цигани, играта на Съдбата е измамна, капризът на монетата е неистински, тя е фалшива и пада винаги с номинала си в калта, казват тези сюжети, неуверено положили “ези” в миналото или в старческите остатъци от него. И да се върна отново на обложката: тя не е просто лишена от цвят, черно-бяла, тя е точно сивееща, вече няма изцяло лице или опако, рай или ад, смърдящо настояще или прекрасно отминало време. Преди 10, 20 (на три пъти), 40, милион години по нашите земи са се разхождали хора като нас - сантиментални и самотни. Самотата е рефренът на късите разкази.
        Не е случайно, че началото и краят са ситуирани на улица “Раковски”, там са Властта и Литературата. Властта на литературната класика се е сбъднала в аксиологизирането на лудите, които правят по подобие на Ботев и Вазов революция заедно с лудите-млади (макар Мунчо да е персонаж другаде (“Кондорът лети”), в “Щурецът” нелепо протестиращият да е назован с името на американски екшън-герой Лудия Макс, а рецитиращият “Хаджи Димитър” от “Кавалеристът” да е само бъдещ новобранец).
        За езика на “Ези-тура” няма какво толкова да се споделя, разправянето е стройно, лексиката е съобразена с избрания маниер за водене на повествованието, изградено от преобладаващ безличен тип, сказоподобен маниер и аз-разказ.

 

 

© Борис Ангелов, 2000
© Издателство LiterNet, 11. 07. 2000
=============================
Публикация в сп. Страница, Пд., 2000, кн. 2