|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Антония Колева Румен Даскалов, “Нещата наоколо. Наблюдения и размишления за промените”, изд. ЛИК, София, 1998 Всеки ходил на лекарски преглед знае, че е много по-добре и за него, и за неговата диагноза, ако автентизира до максимум оплакванията си. Оплакванията, клонящи към детските, са толкова по-удачни, колкото по-изтъкнат и по-специализиран е лекарят, който се е наел да ги изслуша. Големите лекари обичат да преглеждат глупаци. Затова и, за да си спечели вниманието им, хитрият хипохондрик инфантилизира и опростява до крайна степен описанието на състоянието си. В противен случай той рискува да не успее да се сдобие със слушател за собствените му хипохондрични оплаквания-диагнози. Всеки поне веднъж посетил лекар знае колко е идеализирана картината на лекарския преглед, която го представя като изслушване на оплаквания, поставяне на диагнозата, обяснение на положението и даване на указания по справянето с него, и всичко това в светъл и чист кабинет, одухотворен от сексапилна и приветлива медицинска сестра. Точно толкова идеализирана е и картината, описваща ситуацията на хуманитаристиката като общение между взаимно обменящи разказите си хуманитаристи. В книгата на Румен Даскалов онзи, който ни показва нещата наоколо, е същият глупак, който толкова много се харесва на медиците. Въпреки че фигурата на глупака е една класическа фигура на виждащия човек, Даскалов съвсем не използува Сократическите разсейки, за да конструира един приемлив хуманитарен глупак. Глупакът, който пише/чете книгата на Даскалов, не е глупакът, който пита глупави неща, които всички знаят, за да даде импулс на отговарящите да погледнат там, където нещата не се знаят. Пишещият/четящият Даскаловата книга съвсем не е и глупак от карнавален тип, който преобръща нещата, въпреки че това би било много подходящо точно такъв глупак да оглежда нещата в хода на промяната им. Глупакът, пишещ/четящ книгата на Румен Даскалов, се ползва от глупостта, която изисква и предполага социологическото проучване в така любимия на аудиторията вид на “тортички” от ежеседмичната “Панорама” например. Социологическата анкета дава на отговарящия изключителното удовлетворение да е полезен с глупостта си. При социологическото проучване въпросите са така зададени, че фактически интервюираният да не може да контролира отговорите си. Профилът на отговарящия е така очертан, че той не може да излезе извън отредената му роля на глупак. “Нещата наоколо” като че през цялото време отговарят на въпросите на едно въображаемо социологическо проучване. Писането от името на социологическия средностатистически глупак може да се представи и като един вид любов към човека, любов, която прави възможното, за да го издигне в собствените му очи, да му покаже, че е важен и значим. С умиление и дистанция Румен Даскалов доставя на читателя си удоволствието да види ежедневните си банички като подлежащи на есеизиране. И както самият читател, пишещият също държи да разнообрази менюто, доколкото в един от своите последни опити във вестник “Култура” прецизно трансформира баничките в тостовете със салати “Кенар”, с които, отново поради жалкото си съществуване, е принуден да се изхранва българският интелектуалец. Вместо да влизат в директен двубой, за да си разпределят някакви социални или културни ниши, баничките и “Кенар”-ите дружно участват в една демонстрация на това как всеки похапващ си от тях може да напише книга само въз основа на онова, което вижда през деня си - едно безспорно добре продаваемо внушение, което се отнася хуманно към онзи свой читател, който иска да се преживява като пишещ. Подробното изброяване на Румен Даскалов
наподобява в крайните си резултати снимки с любителска видеокамера. Поради ограниченията
на използуваните от любителя техники при тях не се получава онази реалистичност
на професионалния филм, за която любящият глава на семейството, увековечаващ
разкошната торта за петия рождения ден на беснеещия си син, мечтае. Също като
любителските филми, за да заеме от професионалната реалистичност, Румен Даскалов
се концентрира върху екскиза, който кокетира с подчертаната си фрагментарност.
Това е новата линия в опитите на Румен Даскалов при старта на последния му сериал
от наблюдения във вестник “Култура”. За да не омръзва със старателно банализираните
си оплаквания и болежки на никого, Даскалов следва рекламната стратегия на Кока-кола
отпреди няколко години, която показваше на зрителя колаж от обикновената радост
от живота, но в такова бясна темпо, че зрителят неволно се съсредоточава в картината.
Тъй като обаче при прочита бързината на прелитане на картините се контролира
от читателя, може да се очаква, че в много скоро време Даскалов, също както
и Кока-Кола, ще премине към въвеждане на повествователни центрове - рекламиращият
гигант с белите мечета по Коледа, а българския “хуманитар” може би с берлинския
хипопотам. Фрагментарните фокусирания върху орнамента, върху подробността в
опитите да доловят случката в случването, напомнят “Най-смешните видеоклипове
на Америка”. Те експериментално започват да насочват монтираната неподвижно
на улицата камера към интересуващото ги. Улицата от неподвижната камера не става
за гледане освен от експериментаторски настроени бъдещи писатели. Насочваната
в избрана посока и съответно фокусирана камера напротив наистина продуцира определени
зачатъци на случка, които обаче, за да достигнат до ефекта на “Най-смешните
видеоклипове на Америка”, трябва да намерят своя чаровен и скъпо сресан коментатор.
Явно, изпитал затруднения в осигуряването на подобен коментатор изсред екипа
на културния вестник, Румен Даскалов скоропостижно се връща в следващите си
порции от размишления от новата серия към изпитаната рецепта от “Нещата наоколо”
- снимаме наоколо, пък нека излезе както си е - без грим и прическа.
© Антония Колева, 1999
|