Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ТОСТОВЕ ЗА СВАТБИ И ПОГРЕБЕНИЯ

Антония Колева

web

Тостовете се занимават с относително свободно преплитане на привидно произволни теми, конструирани не въз основа на собствената си вътрешна логика, а с оглед на финалния тематичен “свод”. Там, на финала, желанията срещат възможностите, а намеренията се осъществяват чрез перформативния акт, като всичко остава в режима на засилената парадоксалност и при подчертан йерархичен порядък; играта на неочакваности разпростира своята верига според реда на старшинството. Подобно на сервирането в тениса, тостът не се посреща от въздуха, той задължително трябва да попадне в полето на отсрещния, преди да бъде отигран, преди да му бъде отговорено. Подобно на сервиса, най-важното при тоста в чисто технически план е подхвърлянето. В мащабен план важното е да има какво да се пие, а поводите идват сами.

Предлаганите тук тостове, писани по повод на съответно посочените книги, са поначало неправдоподобни и изпълнени с фалш. В тях се откроява несъвместимостта между две претенции - аутсайдерската претенция за свалящо под масата въздействие на наративните им интермедии и още по-аутсайдерското съчетаване на тези повествователни фрагменти с дълбокомислени обобщения и мащабни аналитични разгръщания от една страна и претенцията на продължителността им от друга страна, съвсем немаловажна за жанра на тоста, според която те трябва да бъдат произнесени от намиращ се в самия център на съответното тостово пространство.

Да пием за мечтата на хуманитариста: един осветен от прожекторите, превърнал се в точка на фокусиране на камерите, аутсайдер.

ТОСТ 1
ТОСТ 2
ТОСТ 3
Да пием за изгодата от впрягането на всички динозавърски сили едновременно в “Бразди”-те на етнографското и във вършачката на антропологията!
Да пием за културологичните координати на взривяващата праговете тежка артилерия в новото българско изкуствознание!
Да пием за Кока-кола, “Панорама” и медицинските сестри, за кравите от шоколадите и тостовете “Кенар”!
Радост Иванова, “Сбогом, динозаври, добре дошли, крокодили! Етнологията на промяната”, Академично издателство“Проф. Марин Дринов”, София, 1997 Свилен Стефанов, “Културни измерения на визуалното (динамика на новото изкуство)”, изд. ГРАФИТИ, София, 1998 Румен Даскалов, “Нещата наоколо. Наблюдения и размишления за промените”, изд. ЛИК, София, 1998 

 

ТОСТ 4
Да пием за доблестта да похвалиш без снизхождение и без угодничество; доблест, която прави разликата между похвала и самохвалене незначителна; за ползата от историята, спомена, изброяването и търсещия теоретични прозрения фрагмент, както и за неприязънта към тях!
Светлозар Игов, “Привечер", изд. "Българска сбирка", София, 1999

 

 

© Антония Колева, 1999
© Издателство LiterNet, 28. 03. 2000
=============================
Публикация в сп. Страница, 1999/бр. 4.