Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ИЗВАДИ, ЕНЬО, ЗЛАТНА ЯБЪЛКА!

Анчо Калоянов

web | Добър юнак с добра коня

Още на летен Атанасовден, 2 май, започват еньовденските хора. На тоя ден в местността Манастира се прави общоселски курбан. Манастирът е съществувал до ХVI век, сега от него са останали развалини. Близо до него са Малкият и Големият явор, до който блика силен и студен извор, навярно самият манастир е построен на мястото на езическо светилище. Той е на запад от Аспарухово, а тъкмо в противоположна посока - на изток, се намира скалният манастир “Свети Никола”. Имената на двата манастира съответстват на двата празника, в които се започва празнуването на зимната и лятната точка на слънцестоенето - Коледа и Еньовден.

На Летен Атанасовден момите избират малко момиченце с живи родители, което е “еня”. Срещу всяка неделя до Еньовден те играят хоро и носят енята из село - на Юрта и на Игрището. Хороводните песни са любовни и митични по съдържание. На всяко място пеят по три песни, в двора на енята заобикалят къщата три пъти, поиграят и си отиват. Енята е облечена в сватбени дрехи - с червено було. На главата си момиченцето имало венец от пелин и държало в ръце по китка пелин, които непрекъснато размахвало; с пелин е било и опасано. Когато го носят, то е право на раменете на момата.

На самия Еньовден рано сутринта обличали отново енята и бавно и тържествено, пеейки “Еньо, клепай, Еньо!”, момите тръгвали из село закъм нивите и лозята. Единствено на този ден излизали навън от селото, спирали а три места, едно от които е до старите големи дъбове на Корията, играели хоро. След хорото набирали билки и цветя, нареждали ги на три купчини и карали енята до три пъти да ги прескача (“У Корията до големите дървета берем еньова бяла и жълта буря и енята ги престъпва”).

След като шествието се завърне в село, събират се в къщата на енята, напълват един бакър с вода, покриват го с врахам (червената булчинска дреха на момиченцето) и през него спущат три петровки ябълки и сребърна пара с червен конец. Вътре всяка мома хвърля нишан - гривна, гердан, пръстен, обеца. Момите пеят - припяват всяка мома; припевките са шеговити подмятания или поетични сравнения. Енята бърка през пазвата на врахама си във водата и вади поредния нишан - така тя предсказава бъдещия съпруг на всяка мома.

 

 

© Анчо Калоянов
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 02.08.2002
Добър юнак с добра коня. Съст., ком. и бел.: А. Калоянов. Варна: LiterNet, 2002

Други публикации:
Добър юнак с добра коня. Съст., ком. и бел.: А. Калоянов. Варна, 1986.