|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЛЮБОВТА КАТО ДОМ НА ЖИВОТА И СМЪРТТА
("Отсъствие" от Владимир Попов)
Антоанета Алипиева
web
Eдин
от ярките поети от 70-те години - Владимир Попов - съвсем скоро представи новата
си стихосбирка: "Отсъствие" (2015). Автор в руслото на изповедно-лиричното
от типа на други поети като Иван Цанев, Марин Георгиев, Иван Методиев, Владимир
Попов сякаш книга след книга обогатява крехката си самота, прави я все по-дълбока
и все по-наситена с духовността на отминали неща, хора, страсти. Животът изтънява
така, както изтънява тялото, душата постепенно се прощава с всички тежести
на материята и макар и още в тялото, смирено се готви да се превърне в спомен. "Сбирката "Отсъствие" емоционално
и тематично е обединена около фигурата на любимата, чието физическо отсъствие
е превърнато в обсебващо духовно присъствие. Лирическият субект е толкова отдаден
на собственото си чувство, че създава любимата и отвъд живота. Нито напразното
"очакване", нито "болката", нито "загубата" са
маркери на смъртта и липсата. Обратното, метафоризирани до състояние, те настояват
за вечност, от отминалия живот те правят безкрайност, от любовта - легенда.
Мъжът и жената са толкова индивидуално-отдадени във връзката си, че е избегната
каквато и да е обобщителност или типизация. Мъжът и жената, разделени между
земята и небето, са просто изпята като въздишка песен на любовта: "помислих
си тогава че едва ли/ биха намерили обител по-благословена/ от тази пейка на
която/ животът идва без да си отива."
("пейката на Малина").
Любовната тема в българската лирика е богата на разни вариации и визии, но
при Владимир Попов се е получило нещо особено. Любимата е мъртва, тя е "тази
която вече не диша", "нищо друго/ само нейното тяло/ облечено в нейните
дрехи насила", "дървен кръст в центъра на света". Некрофилската
метафорика не внушава нито страх, нито мистика, изобщо тя е извън гамата на
негативното. Превръща се в образ на несъстоялата се раздяла. На опита на смъртта
да изтръгне любим човек и победата на човешката обич над това. Земното и небесното
се държат здраво за ръце, толкова здраво, че субектът не различава границата
между световете. Любимата е толкова жива, колкото той е мъртъв: "само
ти сомнабулно се движиш/ и смущаваш живота на мъртвата" ("както преди").
Това не е прехождане от живота в смъртта и обратно. Това е единен свят, сведен
до личната болка, до индивидуалното учудване, че някой е направил опит да влезе
неканен в пространството ти. Нарочно не употребявам тук нито Живот, нито Смърт
- образи, които според мен значат различно в поезията на Владимир Попов. Малкият
терен на лирическия субект е напълно достатъчен, за да афишира индивидуалното
като възможност за свят. Всъщност логична тенденция за 21. век, чиито тенденции
са огромни само в геополитически план, но в частните визии, втъкани в изкуството,
човекът даже не е малък. Той е лична черупка, бързо решение за себе си, собствена
битка със събитията. Понятия като дом, Родина, кауза са изоставени ценности
за постмодерния човек, изправен до стената да отговаря за мегаломански алчности
и безумни исторически проекти. Затова човекът търси своята ниша, сам измисля
пътя си, сам се моли за него:
там друг дом
в друго време има
ще го познаем щом реши
съдбата непредотвратима
и трепетните ни души
намерят своята родина
("молитва")
По номенклатура част от поетите от 70-те години на 20. век се развиват в далчевския
канон, според който интериоризират света и през емпирията нахлуват в полето
на метафизичното. Владимир Попов принадлежи точно към това крило, според което
емпиричното е подстъп към екзистенциалните категории. Новата стихосбирка на
поета продължава, или по-скоро неимоверно задълбочава тази тенденция, изграждайки
чрез реалното свят на духа. Лирическият субект е самият той, произлязъл от
самотата си. Отхвърлил собствената си плът, той следва любимата в полето на
метафизическата липса, предадена и внушена обаче като пълнота на връзката между
мъжа и жената. В стихотворения като "старче" и "митология" болката
и хаосът магически са преобразени до смисъл и вяра, до "родина",
тълкувана точно в духа на символистите - метафизическата родина на всеки един.
Продължител на символистично-далчевската линия, Попов индивидуализира до предел
екзистенцията, прави я говор на личния глас. Оттам и тази лирика не може да
се типизира, да се възпроизвежда, да участва в общите усилия на тенденции,
школи или почерци. Откъдето и крехката й самота.
В стихотворенията "крепост", "сняг" и "по книгите" Владимир
Попов видимо (тематично и екзистенциално) кореспондира с Атанас Далчев. В перифразата
на Попов поетът е продължение на проницателното пророчество, но обогатено с
идеята за защита на таланта. Самотният избор е винаги крехък, толкова индивидуален,
че тълпата може да го смачка. В постмодерния 21. век това е странна позиция
на романтичната самотност. Но съществува, сякаш за да докаже, че изкуството
не е плод на амбиция, а на предопределеност, че то никога не може да бъде занаят,
а е неповторимост. Затова и процесът на раждането му трябва да бъде опазен
чрез воля и разбиране:
дори Касандра да вещае
бедствия
и отчаяние
бъди последният защитник
на крепостта талант
ако погине
погини и ти
не от хвалебствия
а от мълчание
("крепост")
Стихосбирката "Отсъствие" от Владимир Попов е възел на трасираните
поетични традиции и тяхното отпращане напред като основна тенденция на метафизическите
размишления, на самотата в поезията ни. На интериоризираната екзистенция, превърната
в духовно смирение и любов.
Владимир Попов. Отсъствие. Стихотворения. София: Светулка 44 Антей, 2015.
© Антоанета Алипиева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 19.07.2015, № 7 (188)
|