|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
15. ГРОБЪТ НА ЦАР ИВАН ШИШМАН И ВЕРОВАНИЯ ЗА ПОСЛЕДНИЙ Като умрял ц. Ив. Шишман, потребен бил на споменатата местност Погледец или Дервиш могила по-сетне наречена. Гробът му се вижда и днес: три човечки ръста дълъг, обърнат към изток според християнский обичай, а на главата и на нозете му изправени по един доста висок камен, по турский обичай, и с доста каменя отгоре натрупан. Турците го наричат Касъм ефенди или Касъм баба, което значи св. Димитрий, тъй като поразителний за българите бой и царската погибел станали били около Димитровден. А причината на натрупваньето каменята над гроба била следующата. Турците и до последне време почитали гроба като памятник на някой свой божи угодник святия, следователно, в петочен ден от всякоя възраст муслюманин и от обата пола, дори от гр. Самоков, отивали на поклонение, палели свещи и кадели темян на гроба. А всякой от тие поклонници бил длъжен, отиваещем там, да земе със себе по един камен от р. Искър, та да го тури над гроба; а това било, според турското вервание, за да би погребений се натрупал така с каменя, щото никога да не може да стане от гроба, защото, пак според турското верванье, той щял някога да стане, да възкръсне, и като станел, щял да отнеме от турците царството си. Това верванье, види се, разпростряло се и се втълпило и у българското население, защото българите от околността, от друга страна, нощем и потайно отивали на гроба, та колкото-каменя намерели там натрупани, изхвърляли ги назад в реката Искър и така гробът и до днес останал не много натрупан. Там наблизо намират се развалини и останки от древня крепост, която населението отдава на Шишмановата епоха.
Самоков; съобщени от г. Хр. Зографский из същий град и от г. Михаила И. Даргов из с. Доспей махала.
============================= Други публикации: |