Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

281. ОВЧАРЯТ И ХРИСТОС

Том 2: Приказки и предания

Един овчар случило се да си дойде у дома си на великий петък. "Ходи, синко, ходи в църква да целиваш плащаницата и кръстът Христов, како всите хора", му каза майка му. Като послуша майка си, що му казваше, овчарят дигна си кърлигът на рамо и отиде в църква да целива плащаницата. Се приближи до кръстът Христов да целива и застана малко да погледа Христа разпнът на кръста. Го гледа, го гледа и попита свещеника: "О, море попе, - му рече овчарят, - ами защо Христос има ръцете си онака разтворени и главата наведена?" - "Защото евреите го заковаха на кръстът, а бре овчаре; та затова така ги има ръцете разтворени и главата наведена", - му отгоори свещеникът. - "Хаа, натема им татка им на евреите! Я виж, кератите ниедни, що му сториле на кутрийт Христос! Ами не хвати ги де с кърлигът, та ги убий всичките евреи, що са по земята" - рече овчарят.

Рече, що рече овчарят, се наведе, целива плащаницата и си отиде при овците.

Другата година пак му се случи да дойде у дома на великий петък и отиде пак в църква да целива плащаницата. Когато се приближи до плащаницата, пак го видя Христа разпнът на кръстът. Стоя толко време овчарят, та го гледа, го гледа, па си завъртя главата, като да му се заканва на Христа, като да го съжалява, сам той знае, що е мислел. Се наведе и целива, та си отиде при овците.

На третята година пак отиде в църква на великий петък да целива плащаницата. Едно влизанье в църква и като се приближи до Христа, като го видя пак разпнът на кръстът: "Оре, попе - му рече овчарят на попът, - защо пак Христос е на кръста?" - "Защото евреите го заковаха, море овчаре, та затова е на кръста." - "Море, ами како се нахожда се него да го турят на кръста?" - му рече овчарят на свещеника. "И аз се чуда". - "Аз можа да реча, попе, за Христа, що го турят всекоя година на кръста евреите, че му сака кейфът, да ме простиш, попе! Ами, кога му не сака кейфът, не може ката година да го турят. Разбра ли или не разбра, попе? Кейфът му сака, та го турят всекоя година на кръста. Олумлани евреите го туриха на кръста; лани - евреите; годинава - пак евреите. Ее, море попе! Аз мога да кажа, че сам си търси белята."

От като си изказа глупостта, овчарят дигна си кърлига (кривака) на рамо и си отиде при овците.

 


Крушево, Битолско - Македония; записал М. Цепенков; превод от влашки.

 

 

=============================
© Електронно издателство LiterNet, 22.03.2008

Сборник от български народни умотворения. Т. 2. Приказки и предания. Съст. Кузман Шапкарев. Под редакцията на Тодор Моллов. Варна: LiterNet, 2008

Други публикации:
Сборник от български народни умотворения. Съст. Кузман Шапкарев. Т. 1-6 (в 9 кн.). София, 1891-1892; 2 изд. - В 4 тома. София, 1968-1973.