Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

269-271. ЮДИ, САМОВИЛИ И СТИИ

Том 2: Приказки и предания

269. ЮДИ

В град Скопье майките кълнят децата си с думите: "Юдо!", "Черно юдо!" и "Юдо, ти ме изеде!"

Доколкото съм могъл да разбера от начините на употреблението на думата "юда", в тоя град значението на юдите е някак си равнозначуще с значението на самодивите, нъ само че те, т.е. юдите не играят и не вечерят при дървесата и под къщните стрехи нощно време, нито пък оградисват хората като самодивите, а че само през деня прават разни злини на человечеството. А като се земе пред вид това значение, което впрочем е и общо мнение в Скопйе, то не може да се приеме, както за това съм слушал да се произнасят някои от по-ученичките скопяни, че думата "юда" и "юди" се отнасяла за Юда Искариотский, Това е просто случайно съвпаданье.

 

270. САМОВИЛИ

Самодивите в Скопье ги наричат самоили и самовили, някои и майки (както показва н.п. изречението: "земали са го майките", когато искат да кажат за някого, че е смахнат или се е повредил умствено някак си от страх и пр.). Ние ще ги наречем тук с общото македонско наименование: самовили.

Според вярванията в Скопье самовилите правят големи злини и пакости на человечеството и дене и ноще.

Според тези вярвания самовилите нощно време се събират на някое многовековно високо дърво, особено на някой бряст или ясика, находяща се при пътя и оттам посред нощ примамват заминувающия оттам пътник, като преструват гласа си и плачат като малко дете или се смеят с висок глас като моми, или пък свирят сладко с някакви си инструменти. Ако пътникът се измами и отиде при дървото, те го халосват и в такъв случай се казва за подобен человек, че са го халосали майките. Самовилите пируват и играят нощно време под дървесата и къщните стреха. Ако някой би се случило през това време да пусне вода под такво дърво или под стряхата и с това да осквьрни трапезата им или самите тях, то те били са се разсърдвали и го оградисвали. За ограма се считат разните болести, измежду които по-първо място държат разните видове ревматизъм, вънкашната болест, припаданието, епилепсията и др.т. Затова против таквите болести, вместо други цярове, се прибягва до баяние и разни бабешки и суеверни церителни средства.

Който излезе лятно време по пладне, когато владее голяма жега (а в Скопье лятно време горещината често пъти достига и до 32° Р.), да се разхожда, възможно е и да пострада, понеже тогава самовилите излизали на разходка с цел, за да правят злини. Когато се срещнат два противоположни вятра и образуват една висока колона от прах, която се върти около себе си или стои на едно място през няколко минути и сетне се изгубва, или пък преминува с голяма бързина, тога още от далеч хората гледат да избягат от тъз колона и като плюят в пазвата си, повтарят: "Медени, маслени". В тоя случай в Скопье населението вярва, че това са самовилите, които играят и лудеят и следователно тежко и горко на оного, който се улови тога от тях: те щели да го вдигнат в облаците и сетне щели да го хвърлят оттам н да го претрепът.

Въобще самовилите, според вярванието в Скопье, са страшни зложелатели на человечеството и те никогаш не пропущат случаи, за да причиняват злини на человеците. (Съще и посред нощ точно в минутата, която наричат "глуха доба", по същата причина не излизат вън от къщи. В Охрид описаното тук обстоятелство приписват на виулиците и самовилите.)

 

271. СТИЯ

Стията, според вярванията в Скопйе, играе ролята на гръко-митологическата сирина, само че не винаги пее, както се е вярвало за последнята. Стията е един вид жена с много дълги коси и тя живее в дълбочините на стоящи води при някои канари н отдалечено място, гдето хората много много не отиват. Когато някой се къпи в таква вода, стията може да уплете косите си около тялото, и особено около краката му, и да го удави. Та затова и хората в Скопье се пазят да се къпят в реката Вардар, гдето има въртоп или водата стои, и разбира се защо.

В Скопье, над калето, далеч от града 1/2 час, има едно място на р. Вардар, което се нарича "Вражий вир", и вярва се, че там има стия. А не може ли всякой да разбере, какво е мястото там от името "Вражий вир"? (Същето вярванье за стията съществува и в Охрид и в Струга; а в тоз последен град има и изречение употребявано във вид на проклинание от страна на жените, то е: "Стия те стиосала")

 


Скопие - Македония.

 

 

=============================
© Електронно издателство LiterNet, 22.03.2008

Сборник от български народни умотворения. Т. 2. Приказки и предания. Съст. Кузман Шапкарев. Под редакцията на Тодор Моллов. Варна: LiterNet, 2008

Други публикации:
Сборник от български народни умотворения. Съст. Кузман Шапкарев. Т. 1-6 (в 9 кн.). София, 1891-1892; 2 изд. - В 4 тома. София, 1968-1973.