|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
* * *
Аврамова жертва
Стоян си Бога молеше:
- Боже ле, мили Божице,
съдай ми, Боже, рожденье,
година да го почувам,
па че го, Боже, закольем -
Илинден курбан да бъде!
Богу се върло нажали,
та си му даде рожденье.
Роди се мъжко детенце,
година го е почувал.
Кога е било Илинден,
дете си фана да ходи
и дете фана да дума.
Стоян си везе ножове,
везе си влашки ножове,
па остри влашки ножове,
а дете си го питува:
- Татице, мили бащице,
що остриш влашки ножове,
да що че, тате, да колиш?
А Стоян си му говори:
- Сине Манойло, Манойло,
я немах, сине, рожденье,
та па се Богу помолих,
та да ми даде рожденье;
и Господ ми даде рожденье,
рожденье, та ти се роди,
та тебе, сине, нарекох,
Илинден курбан да бъдеш!
Сега си дойде Илинден,
сега че тебе да колям,
Илинден курбан да бъдеш!
А дете си му говори:
- Татице, та мил бащице,
вържи ми, тате, нодзете,
нодзете и па ръцете,
та да ти, тате, не мърдам,
тебека да не досадим,
грехове да не добием!
Баща му върза нодзете,
нодзете и па ръцете,
па везе да го заколье.
Ангел се створи зад него,
та па Стояну говори:
- Море, Стояне, Стояне,
не коли мъжко детенце!
Я се обърни надзаде -
зад тебе вакло овненце!
Заколи вакло овненце,
не коли мъжко детенце!
И Стоян си се обърна,
махна си мъжко детенце,
та закла вакло овненце,
Илинден курбан станало.
София, кв. Суходол (СбНУ 2, с. 24, № 3; =СбНУ 43, № 261 - "Курбан
за Бога - 3").
Обещаването на жертвата за Илинден следва едно старинно обвързване
между двата празника - Гергьоден и Илинден, дали в мюсюлманска среда названието
Хедрелез; срвн. варианта от Балканец, Троянско (бел. съст., Т.М.).
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 29.06.2006
Български фолклорни мотиви. Т. I. Обредни песни. Съст. Тодор Моллов. Варна:
LiterNet, 2006-2010.
Български фолклорни мотиви.Т. ІI. Балади. Съст. Тодор Моллов. Варна: LiterNet, 2006-2010.
|