Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

* * *

Мома открадната от цигани (татари)

Тръгнала ми е черноока Бойна
рано в неделя на нива да иде,
снопи да слага, кръстци да трупа.
На пътя срещна черни цигани,
черни цигани думат девойке:
- Къде си отиваш по това време?
Отговаря им черноока Бойна:
- Бре, хай ви вази, черни цигани,
ази отивам рано на нива
снопи да слагам, кръстци да трупам.
Отговаряха черни цигани:
- Мър, хей те тебе, мъри девойко,
къде остана вашето село,
кучета кат лаят, - оттук чуват ли се,
петли га пеят, - оттук чуват ли се?
Проговаря им черноока Бойна:
- Нашто е село далек останало,
кучета кат лаят, - оттук не се чуват,
петли кат пеят, - пак не се чуват.
Че я уловили, че я откраднали,
че я откарали в влашката земя
и я водили девет години.
Породила й се мъжка рожбица,
че са нямали да се прехранят.
Проговаря им черноока Бойна.
- Бре, хай ви вази, черни цигани,
хайде да идем на нашто село,
на нашто село, Бойнин вилает.
Че кондисали накрай селото,
че си тръгнали из Бойнино село,
Черноока Бойна сама тръгнала,
тя не тръгнала из село да ходи,
ам' най отишла в тяхната къща.
Там си завари нейната майка.
Проговаря й черноока Бойна:
- Мър, хай те тебе, стара бабичко,
защо си, бабо, сама самичка,
нямаш ли синка, нямаш ли щерка?
- Мър, хай те тебе, черна циганко,
мър, аз си имах една дъщеря,
една дъщеря - черноока Бойна,
нея я взеха черни цигани,
вземаха я, откраднаха я.
- Мър, хай те тебе, стара бабичко,
мър, дай ми, бабо, дай ми, подари
от Бойнини ризи и чокмане,
да се облека, да се преоблека.
Подарила й старата баба,
че се облече черна циганка.
Проговаря й черна циганка:
- Мър, хай те тебе, стара бабичко,
да я видиш, бабо, ще ли я познаеш?
Отговаря й стара бабичка:
- Моята щерка на теб прилича,
на теб прилича, на тебе дръзни.
Проговаря й черноока Бойна:
- Мър, 'ли ме позна, мър стара мале,
мър, аз съм, мале, твойта дъщеря,
твойта дъщеря, черноока Бойна.
Че са уловили майка и дъщеря,
прегърнали се, наплакали се,
наплакали се, мръкна се вече.
Циганин тръгва из село да ходи,
циганка търси, детето дава,
че си отиде на Бойнино двори,
че си излезе Бойнина мама.
Отговаря Бойнина мама:
- Бре, хай те тебе, черен циганин,
къде го носиш това детенце?
- Циганка търся, детето давам.
- Бре дай го, баба, това детенце,
че мойта щерка рожба с няма,
да го одрастем, да го отгледаме (...)

 


Аспарухово, Провадийско; жътварска - сутрин (СбНУ 63/2007, № 507); чокман, чукман - срвн. сукман.

 

 

© Тодор Моллов, съставител
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 24.06.2019
Български фолклорни мотиви. Т. ІІ. Балади. Съст. Тодор Моллов. Варна: LiterNet, 2006-2019