|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
КРАТЪК СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ МЕЖДУ ЕКООВИ И ОБЩИНА НА ЕДИННАТА ВЯРА НА ВИСАРИОН Милка Христова
През последните години в нашата страна много се заговори за екология, за опазване на природата и на природните ресурси. По примера на международните организации като Greenpeace, WWF, Pro Natura и европейските екологични партии и у нас се създадоха зелени партии и асоциации. За съжаление обаче, намеренията на част от тези партии и сдружения, повечето от които са регистрирани като юридически лица, нямат в действителност нищо общо с екологията, а служат за параван на много от новите религиозни движения (НРД). Тези, последните, на някои от които обществото не гледа с добро око, се възползват от актуалната тема за опазване на околната среда, за да прикриват истинската си дейност и намерения. В България например руското НРД Анастасия се прикрива зад Български Център "Звънтящите кедри на Русия", Екологично сдружение "Стоте дъба", Общество "Жив дом", Сдружение "Родово имение"; това движение учреди и Българска Родна партия. Друго руско НРД - Църква на Последния Завет (Висарион) или Общество на Единната Вяра, действа в България под името на Екосдружение На Зазоряване. Но идеите и на двете движения не се отличават с оргиналност, нито от богословска, нито от социална гледна точка. Те просто споделят и повтарят религиозно-екологичните принципи на предшестващи ги НРД като Фондация Финдхорн, Ауровил, Екоови и др. Всички гореспоменати НРД с екологическа насоченост, включително Анастасия и Общината на Висарион, реагират и действат по краен и холистичен начин. Целта на всяко едно от тях е да спаси света от евентуалната приближаваща се екологична катастрофа. Те привличат членовете си по този начин и ги убеждават, че трябва да се реагира срещу разрушаващите природата промени, промени, които за много от тях предвещават края на света. С цел да осъществят един хармоничен начин на живот с природата, някои от НРД създават екологични села и ферми, където се посвещават на добива на биологически чисти хранителни продукти от растителен произход. Много често в тези екологически селища не се използват машини за обработване, за да не се замърсява природата или за да не се нарани земята-майка, която НРД от екологически тип антропоморфизират и приемат за живо същество. Но за да потвърдим това, което вече споменахме, че идеите на съвременните НРД, като Анастасия и Общината на Висарион не са оригинални, а са просто огледален образ на предшестващи ги такива, ще боравим с конкретни примери. Изборът ни се спря на Екоови, което официално днес не съществува повече и на Общината на Висарион. Приликата между идеите на двете движения е потресаваща и доказва, че учението на Висарион е просто копие на това, което е било преди него, само дето епохата, мястото и героите са различни. За да стане по-ясно, в следващите редове предлагаме на читателите кратък сравнителен анализ на Екоови и Висарион, извличайки примери от доктрините и на двете движения.
Екоови е създадено в Белгия през 1978 г. от канадеца Норман Уилям, познат като Малте (и под още 20-ина други фалшиви имена), който претендира, че е индианец от племето мик-мак. Разпада се през април 1994 г. след произнесеното на 2 декември 1993 г. от белгийския съд обвинение срещу гуруто за измама и педофилия (Екоови ла вре трибю б.г.). След тази случка Малте се завръща в Квебек, Канада и Екоови продължава да действа нелегално. В началото на 1997 г. например Малте отваря магазин за хранителни биопродукти и за сухи цветя Феята Моргана в Монреал (Льа сект Екоови 1997). През 2000 г. гуруто се премества да живее в къща на село с останалите му няколко последователи и техните деца. През 2004 г. Уилям изчезва с децата (Льo гуру 2004).
Норман Уилям Община на Единната Вяра е създадена през 1991 г. в Сибир, Русия от Сергей Тороп или т.нар. Висарион, който се представя за въплъщение на Христос. Официално е регистрирано през 1994 г. от Юридическата комисия на Красноярск (Церковь б.г.). По същото време в долината на Сухата планина,близо до езерото Тиберкул в Сибир започва и строежа на Екополис Тиберкул или Града на Слънцето. Там, в комуна, се настаняват да живеят първите последователи на Висарион (Кеден, Хемингер 2000). Днес движението има свои последователи в няколко страни в света, вкл. и в България. Сергей Тороп (Висарион)
Както вече казахме и Екоови, и Община на Единната Вяра са типични примери за НРД от екологически характер. И Малте, и Висарион са с амбицията, че предлагат изключителен начин на живот - в хармония с природата. И двамата претендират, че са открили възможност да спасят земята. Последователите и на двамата работят в селищата доброволно и без социални осигуровки (Екоови ла вре трибю б.г.; Трефен мит 1998; Трейнър 2002). И Малте, и Висарион приемат майката-земя за живо същество, нещо, което е характерно за НРД от екологически тип. Малте забранява на последователите си да се хранят повече от един път на ден, за да не се повреди майката-земя (Екоови 2005). От своя страна Висарион говори за уважението, който дължим на майката-земя, за това, че тя усеща върху тялото си всяка една от грубите човешки стъпки и че изпитва непоносими страдания (Висарион 2001: 15). Привличането и в двете общини става по един и същи начин, чрез бомбардиране с любов. В началото последователят е обсипан с ласки, любезности, комплименти. Чувства се обичан и център на вниманието. Ето какво свидетелства през 2003 г. бившият член на Екоови от Дания Джил Рубини: "В началото всичко беше идилическо и отговаряше на очакванията ми. Никакъв страх; чувствах се обичана и щастлива... С времето обаче ръководителите започнаха да предявяват изискванията си и да налагат стриктни правила за ежедневието." (Екоови 2005). Същото е потвърдено от Нина Артемовна Светова бивш член на Висарион: "В началото всичко вървеше добре. Бях възхитена от природата и от тишината. Но с течение на времето започнах да се чувствам зле." (Филипова 1997). В действителност и Малте, и Висарион следват един и същ план на действие, характерен за почти всички НРД, който цели:
Първата обща черта между Екоови и Общината на Висарион е доброволното лишаване от лични материални блага в името на общината или за собствена облага на гуруто. Оттук следва и пълната финансова зависимост на последователя от групата или от гуруто. В Екоови например, следвайки обещанията на Норман Уилям за един по-хармоничен живот с природата, последователите са убедени, че трябва да дадат парите си и имотите си, и да се присъединят към групата (Екоови 2005). От своя страна последователите на Висарион също продават и напускат доброволно имотите си, за да го последват в Сибир, да станат част от неговата общност и да му дадат на драго сърце всичко, което притежават. Самият Висарион подчертава, че "за да го приемат хората, трябва да дадат всичко, защото много трудно ще бъде за богатите да влезат в рая." (Уайтхаус 1999). Висарион се обявява срещу спестовните каси, ето затова той съветва или по-скоро изисква спестяванията, заплатите, пенсиите, социалните и детските помощи на последователите да се внасят редовно в касата на общината (Ольхова 2001). Ако някой има нужда да си купи нещо, то трябва да иска пари от ръководителя на своята община (Григорьенко б.г.). В края на 90-те години на ХХ и началото на ХХI век случаите на продажби в полза на Общината на Единната Вяра и по-скоро в полза на самия Висарион са чести. Жив пример е Херман, инженер от Германия, който през 2001 г. продава къщата си в Бавария, за да се присъедини към "този, който излъчва невероятна любов" (Швабе 2003 ). Друг пример са Нина Артемовна и съпругът й Василий Николаевич Светови, които през 1997 г. продават апартамента си в Москва, заминават за Сибир и се настаняват в с. Гуляевка в общината на Висарион (Филипова 1997).
Отказването от материалните блага и в двете общности е съпътствано от отдалечаване от външния свят и от другите, т.е. от тези, които не са членове на групата. И за Екоови, и за Висарион съвременното общество е символ на злото и върви към самоунищожение. Още през 80-те години на ХХ в. Екоови предизвиква общественото недоволство. Гуруто се оправдава, че е жертва на преследване, което еподстрекавано от секретните служби. Този аргумент води до постепенното затваряне на движението за външния свят (Екоови ла вре трибю б.г.). Екоовистите бягат от света, изоставят миналото и семействата си и се "приютяват на сигурно", далеч от големия неприятел, т.е. от обществото (Екоови 2005). От своя страна и последователите на Висарион също напускат света, жертват семействата и близките си в името на групата и за тях затворената и изолирана общност на Висарион се превръща в "спасителен оазис", в Ноевия ковчег. Изоставяйки всичко, последователите ревностно следват своя гуру в общността на богоизбраните с надеждата, че те единствени ще бъдат спасени и че техният Град на Слънцето щестане Новия Йерусалим.
Тъй като и за Екоови, и за Общината на Висарион съвременното общество, т.е. външният свят, е развален и значи, опасен, то и неговите служители, от които неразделна част са лекарите и държавната власт, са също източник на злини. Ето затова в случай на нужда нито последователите на Екоови, нито тези на Висарион се обръщат за медицинска помощ към компетентните за това лица и пренебрегват институциите. Екоовистите категорично отказват официалната лекарска помощ и не взимат лекарства (Екоови 2005). Според тях всичко може да бъде излекувано с глина (Екоови б.г.). Освен това в общината се препоръчва и употребата на зеле за всички видове кожни болести (алергии, екземи), срещу изгаряния, замръзвания, циреи, язви, главоболия и др., както и живовляк за порязвания (Ньo па сьо лаве 1986). Малте проповядва пълно унищожение на обществото и държавите, което според него би трябвало да започне първо от разрушаване на семейството (Делиеж, Брюей 1990: 56). За Висарион, за да се излекува човек от всички видове болести, то той трябва да води природно съобразен начин на живот и никога да не се доверява на официалната медицина, защото тя е плод на развиващото се по неправилен начин общество (Трефен мит 1998). Поради тази причина професионалата медицинска помощ е стриктно забранена в общината на Висарион. За сметка на това обаче са разрешени екологичното лекуване с билки и различните видове природосъобразни терапии - рефлексология, уринотерапия1 включително и естетотерапиякато например на болните се препоръчва утринно съзерцание на сибирските красоти (Лозовой 2004). Все пак, висарионистите са по-малко стриктни от екоовистите и в случай че човешкият организъм не е способен повече да се бори сам срещу болестта, то прибягването към официална лекарска помощ е разрешено (Максимов 1998).
Екоовистите отричат установената училищна система и се отнасят с пренебрежение към властите (Екоови 2005). Общината на Висарион също не уважава установената вече училищна система. Децата посещават училище в самата община и обучението им е съсредоточено върху земеделието и естетиката (Ольхова 2001). Висарион и деца от Община на Единната Вяра Пълен контрол върху живота, начина на обличане и хранене И в двете групи се наблюдава сколонност към отричане на модерното и завръщане към традиционното в сферата на земеделието, на начина на обличане и хранене, с една дума в целия начин на живот на общността. В Екоови използването на какъвто и да е вид машини е строго забранено. За екоовистите те са символ на злото (Екоови 2005).Жак Брисе, чийто син Жан е бивш член на Екоови, свидетелства, че при обработката на земята не са са използвали дори и инструменти: "Последователите са били изпращани при земеделци да им работят доброволно с голи ръце... без инструменти... без заплати..." (Ньo па сьо лаве 1986). В общината на Висарион обработването на земята става по традиционен начин, най-често с коне; машини също не се използват (Кеден, Хемингер 2000). Но и тук висарионистите не са толкова крайни като екоовистите. Те изтъкват, че в случай че използването на машини е неизбежно в селата извън Града на Слънцето, то може да се прибегне до тяхната помощ, но само при условие че преди всяка обработка последователите на Висарион отправят молитви към Земята-майка, за да им разреши да я обезпокоят (Личен разговор с М.Т.). Традиционният начин на работа със земята и в двете движения е в унисон с традиционния маниер на обличане и живот на последователите им. Към края на 70-те години на ХХ век Екоови носи името Племето, а последователите му, които са тогава между 500 и 700 на брой, се обличат по индиански маниер (Екоови 2005). Не се мият и не поддържат и елементарна лична хигиена, което води до различни кожни заболявания и гнойни циреи, до хепатит, до въшки и до появата на отвратителни пъпки (Ньo па сьо лаве 1986). Бивш член на движението свидетелства: "Хранехме се зле, смърдяхме и постоянно бяхме болни". Последователите на Малте са с дълги коси, защото според него дългата коса служи като антена за улавяне на всичко, което идва от околната среда (Делиеж, Брюей 1990: 50, 54). Последователи на Екоови От своя страна последователите на Висарион също се придържат към определена, незнайно точно каква, традиция на обличане. Мъжете са с дълги бради и косите им са вързани на конски опашки, а жените са с дълги коси и поли и със странни шапки (Григорьенко б.г.). Последователи на Висарион Екоовистите обитават горите и планините на Франция, Испания, Мароко, Белгия, Швеция, Дания, Финландия, Хаити, живеят в индиански колиби, направени от съчки (Екоови 2005). Нямат тоалетни помещения и облекчават нуждата си директно на земята, защото по този начин я хранят (Ньo па сьо лаве 1986). Последователите на Висарион живеят в общи, зле изолирани дървени къщи за по няколко семейства, без течаща вода, оборудвани с легени за миене и с биотоалетни (Швабе 2003). Самият Висарион обаче живее в луксозна, добре екипирана, светла и топла хижа от кедрово дърво (Максимов 1998). Изглед от селище на Висарион
Интериор на дървена къща с окачена снимка на Висарион Що се отнася до начина на хранене и екоовистите, и последователите на Висарион практикуват веганството, т.е. консумират единствено растителни храни. Екоовистите се хранят с различни видове клонки, листа, семена, горски плодове в суров вид (Екоови б.г.) с цел да се избегне натрупването на токсини в организма (Делиеж, Брюей 1990: 53); с особена почит са удостоени копривата (Екоови б.г.) и дивият спанак. Всичко трябва да се яде или да се пие в студен вид, според Малте топлата храна и топлите напитки са ракоообразуващи (Делиеж, Брюей 1990: 50, 53). Практикува се често 7-дневен изнурителен пост (Екоови ла вре трибю б.г.). Лоран Андре, бивш последовател на Екоови, свидетелства и за 3-дневен сух пост, т.е. без вода, при всяка смяна на сезоните (Ньo па сьо лаве 1986). По време на поста последователите на Малте се хранят само със светлина и кислород (Делиеж, Брюей 1990: 53). От своя страна висарионистите се хранят по два пъти на ден с плодове, зеленчуци, домашен хляб и ядливи диви растения (Кулясовы б.г.) като коприва, див чесън, някои видове папрати и гъби, набрани в екологически чисти региони (Максимов 1998). Всичко трябва да се консумира в суров вид. Понеделник, сряда и петък са дни на пост (Таевский б.г.), макар че самият Висарион подчертава в една от своите речи, че постът не се практикува в общината, тъй като и без друго храната е строго вегетарианска (Везенков б.г.). Екоовистите не използват нито тютюн, нито дрога, нито алкохол и употребата им е абсолютно забранена (Екоови 2005). Забранена е също така консумацията на кафе, чай и шоколад, защото за Малте всички тези продукти, макар и в малки количества, са страшно вредни. Единствената разрешена напитка е водата, защото според Малте тя спомага за елиминирането на токсините в организма (Делиеж, Брюей 1990: 53). Както и при ековистите, така и в общината на Висарион употребата на алкохол е забранена, само че с тази разлика, че при Висарион консумацията на алкохол с медицинска цел при спешна нужда е разрешена (Екоови 2005). Тютюнопушенето е също забранено и последователка на Висарион свидетелства следното: "Не ни е разрешено нито да пушим, нито да пием, нито да кълнем." (Ольхова 2001). Макар че и екоовистите, и висарионистите се въздържат от вредните за здравето алкохол и цигари, то веганският им начин на хранене е достатъно опасен и може да доведе до непоправими последствия и дори до смърт. Практиката на този вид режим на хранене е оказал до такава степен влияние върху физическото здраве на екоовистите, че властите, които ги преследват, ги наричат подвижни скелети (Екоови 2005). Юлия Еделман, бивша последователка на Висарион, също не е далеч от това определение, дадено на ековистите. През 2004 г. тя тежи само 23 кг за своите 170 см. И руските вестници от септември същата година я наричат момичето сянка (Девушка-тень 2004). Момичето сянка Чрез налагане на веганския начин на хранене Малте и Висарион упражняват строг контрол върху своите последователи, който пък от своя страна води до физическата и психическата им немощ и оттук до тяхното абсолютно подчинение на гуруто. Ето какво свидетелства Джил Рубини за контрола на храненето, упражняван в Екоови: "Последователите живееха като животни, получаваха храна само по един път на ден... и затова през нощта си крадяхме храната един друг. Диарията, кризите и скорбута бяха нещо обикновено" (Екоови 2005). В общината на Малте са регистрирани много смъртни случаи на деца и на възрастни от чревни инфекции, от анемия (Жерар Готие) и поради липсата на витамин Д в храната (Екоови ла вре трибю б.г.). От своя страна Мария, бивша последователка на Висарион, пише през 1996 г.: "Един път през април установихме, че всеки един от нас говори само за храна. Всеки един от нас беше постоянно гладен." (Зубов, Венславская 1996). Друго свидетелство е разказът на семейство от Зеленоград, в което жената пише: "Не можех повече да понасям. През есента започнах да страдам от обезводняване на организма. Бях се депресирала и исках да се прибера у дома. Не можех да очаквам и от съседите да ми дадат кураж, защото и те страдаха." (Максимов 1998).
И при Малте, и при Висарион лишаването от сън за сметка на физическия труд или на безкрайно дългите молитви е част от техните тактики. Те знаят, че редовното лишаване от сън в съчетание със слабото, некалорично и нередовно хранене води до влошаване на бдителността и до физическо изтощаване на организма на последователя и оттук до пълното му послушание. Ето какво свидетелства Джил Рубини за Екоови: "Трябваше да работим ден и нощ; работата продължаваше 6 часа, след което спяхме по 2 часа, но много често ни събуждаха и през тези 2 часа, дадени ни за почивка. Бяхме постоянно в стрес от внезапните промени." (Екоови ла вре трибю б.г.). Лоран Андре потвържава думите на Джил Рубини: "Спяхме много малко... не повече от три или четири часа. Будеха ни рано сутрин и се прибирахме много късно вечер..." (Ньo па сьо лаве 1986). Дните в общината на Висарион са също изпълнени с физически труд и постоянни молитви. Всяка сутрин последователите се събират за молитва в 7 ч. сутринта и след това започват тежка физическа работа - обработват земята. Часовете за молитва се обявяват по три пъти на ден с камбана (Трейнър 2002). Освен това последователите са задължени да четат всеки ден проповедите на Висарион и да ги учат наизуст (Трейнър 2002). Ето какво свидетелства Нина Светова: "Когато Висарион заминаваше някъде да проповядва, ние бяхме задължени да гледаме видео и да слушаме аудикасети с неговите проповеди. У дома касетофонът работеше 24 часа." (Филипова 1997).
Целящ обективност и прозрачност, представеният анализ стигна до заключенето, че и двете изследвани групи са ярък пример за опасни и тоталитарни нови религиозни движения. И Екоови е поставяло, и Висарион поставя под пълен контрол цялата общност или отделни членове от нея. Този контрол, упражняван по различни начини и в различни сфери, води до тотален или частичен психологически, физически и финансов срив на личността. Но тъй като целта на този анализ не е полемическа, а енциклопедична, т.е. информативна, нека все пак оставим на читателите да отсъдят сами ползата от него, да си направят изводи и да обсъдят или осъдят обективността му. У някои той ще предизвика може би недоволство, у други - задоволство, трети ще се замислят, а четвърти може би ще прошепнат: "О, не! Демоните от миналото оживяват". А ние просто бихме констататирали, че думите на цар Соломон са актуални и днес: "Вятър вее към юг и отива към север, върти се, върти се в своя път и пак почва своите кръгообращения. Всички реки текат в морето, но морето се не препълня: те отново се връщат към онова място, отдето реки текат, за да текат пак. Каквото е било, пак ще бъде, и каквото се е правило, пак ще се прави - няма нищо ново под слънцето. Случва се да казват за нещо: "виж, на, това е ново"; но то е било вече през вековете, що са били преди нас." (Екл. 1: 6-7, 9-10).
БЕЛЕЖКИ 1. Практиката на уринотерапия в общината на Висарион е потвърдена и от Вадим Редкин, дясната ръка на Висарион, по време на проведената с него среща в Бургас на 10.09.2004 г. Срв. още Максимов (1998) и Сабиров (2002). [обратно]
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА Везенков б.г.: Везенков, Стоян. [Лична страница] <http://www.gwdg.de/~svezenk/vissarion.htm> (2003-2004). Висарион 2001: Виссарион. Последен Завет. София, 2001. Григорьенко б.г.: Григорьенко, Александр. Городь уходит в небесах <http://www.komok.ru/statyi/13-19/put.html> (2004). Девушка-тень 2004: Девушка-тень из Города Солнца. // Красноярскийрабочий, 22.09.2004 <http://krasrab.krsn.ru/archive/2004/09/22/02/view_article> (01.12.2007). Делиеж, Брюей 1990: Deliege, Jean-Fréderic. Breweays Philippe. Ecoovie, le mic-mac des services secrets. Bruxelles, 1990. Екоови б.г.: Ecoovie. // Centre Contre les Manipulations Mentales <http://www.ccmm.asso.fr/article.php3?id_article=212> (01.12.2007). Екоови 2005: Ecoovie. // Unadfi.com <http://www.unadfi.com/info_groupe/ecoovie.htm> (19.04.2005). Екоови ла вре трибю б.г.: Ecоovie, la vraie tribu des faux messies <http://membres.lycos.fr/morlhach/Ecoovie.htm> (01.12.2007). Зубов, Венславская 1996: Zubov, Andrei, Venslavskaia, Tatiana. If you are believers, pray for us. // Ruskaia mysl (Moscow), 03.09.1996 <http://www.stetson.edu/~psteeves/relnews/secteng0409.html> (01.12.2007). Кеден, Хемингер 2000: Keden, Joachim, Hemminger, Hansjörg. Vissarion - Ein russischer Messias: Kirche des letzten Testaments. // Gemeinde des einheitlichen Glaubens, 19.10.2000 <http://www.gemeindedienst.de/weltanschauung/texte/inmatvissarion.htm> (01.12.2007). Кулясовы б.г.: Кулясовы, И. и А. Практики питания в экопоселениях на примере трех частных случаев в России: Нево-Эковиль в республике Карелия, Китеж в Калужской области, Тиберкуль в Красноярском крае. // Zeleno.ru <http://www.zeleno.ru/save/nauka/in_new_wind.php?&filename=pitanie_ekoposel> (01.12.2007). Личен разговор с М.Т. б.г.: Личен разговор с М.Т. - българска последователка на Висарион. Лозовой 2004: Лозовой, Владимир. Путевка в Сибирь. // Трибуна, 31.08.2004 <http://tribuna.com.ua/articles/socium/132887.htm> (01.12.2007). Льа сект Екоови 1997: La secte Ecoovie réapparaît au Canada. // Prevensectes.com, 1997 <http://prevensectes.com/ecoovie3.htm> (01.12.2007). Льo гуру 2004: Le gourou d’une secte disparaît avec des enfants. // Prevensectes.com, 25.03.2004 <http://prevensectes.com/rev0403.htm#25a> (01.12.2007). Максимов 1998: Максимов, С. А. "Позови меня в даль светлую" или сказки дядюшки Виссариона. // Миссионерское обозрение, 4, 1998 <http://www.geocities.com/athens/cyprus/6460/mreview/3-98.html> (01.12.2007; 08.04.2010 - недостъпен). Ньo па сьо лаве 1986: Ne pas se laver et refuser les soins médicaux, ou l’écologie selon Ecoovie. // Prevensectes.com, 1986 <http://prevensectes.com/ecoovie1.htm> (28.09.2007). Ольхова 2001: Ольхова, Наталия. Колхоз Виссариона во глубине сибирских руд. // Infotech, 23.08.2001 <http://www.infotech-sib.ru/visavi2/viss01.asp> (2004). Сабиров 2002: Сабиров, Равиль. Челны стали свалкой религиозных отходов. // Вечерние челны, 04.12.2002, 52 <http://www.vechernie-chelny.ru/view.php?viewyear=2002&viewnum=49&viewart=5> (01.12.2007). Таевский б.г.: Таевский, Дмитрий. Община единой веры. // Иркутский экспрес <http://religion.babr.ru/chr/east/srs/hv/viss.htm> (01.12.2007). Трейнър 2002: Traynor, Ian. Jesus of Siberia. // The Guardian, 24.05.2002 <http://www.guardian.co.uk/g2/story/0,3604,721088,00.html> (01.12.2007). Трефен мит 1998: Treffen mit Vissarion in einer Lebensgemeinschaft in Deutschland. // Vissarion.info, 12.09.1998 <http://www.vissarion.info> (01.12.2007). Уайтхаус 1999: Whitehouse, Tom. "Messiah" or Cult Leader?. // Rickross.com, 04.06.1999 <http://www.rickross.com/reference/rs/rs8.html> (01.12.2007). Филипова 1997: Филипова, Татяна. Светова убила мужа за любовь к Виссариону. // Православная газета, 18, 1997 <http://orthodox.etel.ru/Best/Sekt/svetova.htm> (01.12.2007). Церковь б.г.: Церковь Последнего Завета. // Покровский собор, г. Гатчина <http://pokrov.gatchina.ru/eresi/74.htm> (28.09.2007). Швабе 2003: Schwabe, Alexander. Doomsday Cult on the taiga. The son of God came with a German license plate. // Der Spiegel Online, 06.11.2003 <http://www.pravoslavieto.com/inoverie/vissarion/index.htm#gen28> (01.12.2007).
© Милка Христова |