Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

СЕКСУАЛНИЯТ ЖИВОТ НА МАКЕДОНЦИТЕ: ПЕНИСЪТ, ИЗГУБЕН В ПРЕВОДА*

Жарко Траяноски

web

Откакто получи задачата да подготви изследователски труд за сексуалния живот на съвременните македонци, Емзиперикс за няколко секунди беше телетранспортиран в голямата читалня на Университетската библиотека в Скопие. Като млад и перспективен студент на катедрата по интер-галактически културни изследвания (на планетарния университет на Унг-планета от съзвездието Алфа Кентавър), Емзиперикс вече няколко пъти е посещавал Земята, правейки теренни изследвания за сексуалния живот на французите и американците. Но този път получи изрично предупреждение от своя ръководител: "Няма да ти бъде толкова лесно, както предните пъти. Но се опитай да извлечеш колкото се може повече данни."

Както и всички безполови живи същества на неговата планета, Емзиперикс се появи на бял свят по пътя на клонирането, а неговите предходни трудове предизвикаха значителен научен интерес преди - все благодарение на тезата, че без разбирането на сексуалния живот на двуполовите същества, които не се появяват на света по пътя на клонирането, не могат да се разберат нито местната култура, нито местните обичаи.

И така, маскиран като чуждестранен студент по филология (с ръчен часовник, който несъмнено функционираше като универсален преводач), най-напред Емзиперикс се захвана с прелистване на Речник на македонския език (със сърбохърватски тълкувания) с желанието да научи основните думи, с които си служат македонците за описване на местния сексуален живот.

И тук започнаха мъките на Емзиперикс. Прелиствайки речника, той се натъкна на толкова много мъчнотии и парадокси, че дори се запита дали въобще е възможно да се говори за сексуалността на македонците на македонски литературен език? Никак не му беше ясно според коя логика някои ключови думи ги има в речника, a някои пък въобще ги няма?! Електронният бележник на Емзиперикс се пълнеше с безброй дилеми и неотговорени питания.

Първо, за него беше истинска мистерия как въобще е възможно в речника да я има думата вагина, а да я няма думата пенис, след като вече ги има гениталиите (полови органи)? Доколкото можеше да забележи в читалнята, имайки предвид своите предходни изследвания, по външност македонците от мъжки пол съвсем малко се различават от французите и от американците. Но когато се запъти към мъжката тоалетна с цел да провери своите предположения, един студент, който разкрачено пикаеше в писоара, му захвърли в лицето думите: "Бе ти чий кур гледаш бе, педераст такъв?..."

Емзиперикс не само че не се отказа, но и вдъхновенo побърза да погледне в речника на буквата "к", опитвайки се да намери синоним за английските думи dick или cock. Но нямаше край за неговото учудване. Думата, която толкова често се срещаше във всекидневната реч, и която имаше заслужено място в някои поговорки и изрази ("Кур ми е, двор ми е!", "Видел урда на курот, па бачило ке праи", "За курово здраве" и т.н.), въобще ги нямаше в речника. Но затова пък имаше курва, курвалък, курварстване, курвар, курварница, курварски, курварство, курав, курвенски, курвичка, курвище, курвува.

Изпаднал в паника, Емзиперикс започна да прелиства речника на буквата "ф" с надеждата, че ще изнамери поне думата фалос. Но или речникът беше фаличен (защото фалос нямаше), или пък, може би македонците нямат ерекция - започна да се съмнява Емзиперикс. Залудо бяха неговите опити да изнамери в речника нещо подобно на ерекция; и съвсем логично нямаше също така и еякулация.

В крайна сметка - помисли си той - може би не всичко е изгубено! Откри секс (полов нагон, половост) и сексуалност (полова чувственост), намери и вагина. Но как тогава македонците изразяват своята сексуалност? Наистина, в речника има любене, но правене на любов няма, а вероятно и затова няма "свършване". Флиртуване и кокетиране - има, петинг - няма, пенетрация има само в смисъла на "политическа, културна пенетрация", коитус няма, ала - за учудване - има оргазъм (като връх на сексуално преживяване). Как въобще постигат оргазъм македонците? - започна да се пита Емзиперикс.

Може би македонците само мастурбират, логично предположи той. В речникa нямаше ни белег от думата мастурбация, но затова пък имаше не само онаниране, но и онанист и онанистка. При отсъствието на клитор, трудно му беше да си представи онанистка. Въпреки всичко, предпоставката за онанистична нация му изглеждаше невъзможна, а главата му вече кипеше от твърде много въпроси! Емзиперикс успя да захвърли речника и да отскочи до най-близката будка за вестници и списания, за да види колко македонците пишат за секса и за сексуалността и с каква терминология си служат.

У Емзиперикс се появи малко надежда в момента, в който на корицата на едно списание прочете заглавието "Кой, в крайна сметка, е хомосексуалист?". Купи списанието и още няколко ежедневника и отново се върна в библиотеката. Започнаха да го мъчат куп въпроси за сексуалната ориентация на македонците.

Пак разрови речника и там, за чудо, изнамери не само думите хомосексуалист/хомосексуалистка, но и думата педераст (отново се сети за сцената от тоалетната). Хомосексуализмът беше дефиниран като "естествено полово влечение към лица от същия пол", а педерастията - като "полово извращение, полови актове между лица от мъжки пол". На Емзиперикс не му беше съвсем ясно как естественото полово влечение може да бъде същевременно и полово извращение (намери и думата перверзия), а още по-малко как хомосексуалистът може да бъде "обременен от хомосексуализъм". Той остана втрещен, когато се увери, че в речника няма дума за хетеросексуален. Сега вече абсолютно нищо не му беше ясно.

Започна да чете текста от сп. "Форум" с надеждата, че поне малко ще му се разяснят дилемите във връзка със сексуалния живот на македонците. Междувременно се натъкна на нови изненади. Само се замислете, прадядото на автора на текста за пръв път се срещнал с идеята за хомосексуализма и за содомията тогава, когато някакъв негов приятел дошъл от Париж и му казал, че това там е "in". "Македонецът е далеч от това" - заключава авторът. Толкова ли "out" са били македонците - не можеше да не се запита Емзиперикс, - че да не са познавали въобще сексуалните практики на хората, живели по същите земи? Съгласно това не можеше да повярва, че някой отдругаде трябва да запознае македонците със сексуалните навици на Александър Македонски, с възпятата любов на Ахил и Патрокъл, със славните обитателки на Лезбос например, а още по-малко за половото общуване със животни (в речника това беше означено като содомия, а не като зоофилия).

При по-внимателно прелистване на речника Емзиперикс заключи, че, поне в езиков аспект, съвременните македонци трудно се съгласуват с разликите, изправени пред сексуалните идентичности и практики. А именно, в речника нямаше нито следа от воайор, ексхибиционист, фетишист (в сексуален смисъл), мазохист (а дали имаше садист?!), бисексуален, транссексуален, педофил, геронтофил, травестит... Нямаше нито "а" от анален (секс), нито "ф" от фелацио. В момент на безнадеждност, Емзиперикс започна да се замисля да се откаже от писането на труда си и да смени темата, когато в паметта му се появи една изпробвана идея: да прегледа обявите във вестниците, които в предишните изследвания му послужиха като отличен показател за сексуалните нужди на местните читатели.

Разбира се, Емзиперикс можеше така и да си умре. Когато прочете раздела за обявите, му стана ясно, че объркващите впечатления за сексуалния живот на македонците се дължат на непросветеността на македонската лингвистика: "игри в тройка", "голям любител на 69 и на орален секс"; "строга господарка обуздава разярени мъжкари"; "бисексуална иска да се запознае с девойка или любовна двойка, за да живеят в сексуален триъгълник без предразсъдъци"; "транссексуална търси дискретна партньор(ка)"... В обявите видя и реклама за първия македонски порно филм "Врели костени" - приказка за аналната нимфоманка от Скопие... От другите реклами можеше да се заключи, че глобализацията не е избягнала въобще Македония, поне що се отнася до глобалната секс индустрия.

На Емзиперикс начаса му трябваше информация откъде може да намери първия македонски порнофилм и тук много му помогна един студент, който четеше до него: "Пробвай при Митка в "Червената шапчица", там едно време можеше да се купи на късмет. Можеш да вземеш и каталог с кратък опис на всички филми, които могат да се намерят там."

"Може би това е истинският човек, от който ще мога да извлека повече данни за сексуалните афинитети на македонците" - занадява се Емзиперикс. Първо взе инструкции за това как да стигне до порнотеката, а след това се запъти към Каменния мост. По-късно в няколко исторически книги прочете, че преди няколко века на същия този мост познатите местни бунтовници са набивали турците на кол.

 


* Статията е публикувана в македонското списание "Форум", бр. 148 от 05.05.2004 г., в отговор на статията на Ристо Солунчев "Коj е овде, впрочем, хомосексуалец?" в същото списание, бр. 146 от 03. 03. 2004.

 

 

© Жарко Траяноски
© Станимир Панайотов, превод
=============================
© Електронно списание LiterNet, 05.05.2005, № 5 (66)

Други публикации:
Култура, № 5, 2005.