Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЧЕРНОТО БИВОЛЧЕ
Таня Шелхорн
web | Черното
биволче
ВТОРА КАРТИНА
Малък селски двор, ограден с дувар и кошари за животните. Голям орех хвърля
сянка и пази тези четириноги и пернати обитатели от жаркото слънце. На ореха
е завързана люлка, а до неговия дънер е скована малка дървена пейка. Недалеч
се припича дръвникът, готов да услужи на всеки, който има нужда от него. Сега
стопаните са в къщата и “задният двор” е на пълно разположение на своите чудни
обитатели. Разиграва се един куклено-музикален етюд, даващ пълна свобода на
актьорите да приложат своята фантазия при неговото изпълнение. Примерен вариант:
КОКОШКАТА (излиза на сцената заедно със своите пиленца.) Ко-ко-ко! ...
Кът-кът-кът! ... Кудкудяк-кудкудяк-кудкудяк!... (Всеки един от тези кокоши
звуци има своето предназначение: предупреждение, команда, закана или някакъв
урок към малките пиленца. Днес, за първи път те ще се научат как се търси червей
под земята.)
ПИЛЕНЦАТА. Пиу! Пюу-пюу-пюу! Пи-пи-пи!... (Всяко със своя характерен тембър
и ритъм.)
КОКОШКАТА (властно прекъсва неописуемата врява.) Ко-ко-ко! Къррр! (Недоволно
клати глава.) Кът-кът-кът! (Оглежда всички пиленца, сякаш ги брои.)
Кудкудяк-кудкудяк-кудкудяк! (Скача на дръвника и тревожно се оглежда.)
Куд-куд-кууудяк!
ПИЛЕНЦЕТО. Пи-пи-пи-пи-пи... (Притичва задъхано и виновно се гали в Кокошката.)
Пиу-пиу-пиу!
КОКОШКАТА (прегръща го с крилете си). Къъррр-кърррр-къррр... (Отново
скача на дръвника и оттук започва нейната музикална пантомима.)
На фона на характерна музика, изпълнена с много ефекти, майката Кокошка
дава своя нагледен урок. Пиленцата се нареждат около стария пън, опънали главички
нагоре, но майка им бързо сменя мизансцена - сега те са наредени върху дръвника
и отвисоко наблюдават урока. Кокошката започва да рови пръстта, да разперва
крила, да заковава поглед в земята, да отправя “кокоши” възклицания към Пиленцата,
които по всякакъв начин се стараят да се закрепят на мястото си, подскачайки
в ритъма на музиката или на даден ефект се подхлъзват, скупчват се отново,
писукат... Изведнъж Кокошката забива човка в земята и бавно започва да изтегля
злополучния червей. Пиленцата са възхитени, бързо скачат долу, започват да
кълват това виещо се нещо, което виждат за първи път, разбират, че е много
вкусно и лакомо го издърпват от устата на майка си. След миг започват сами
да ровят пръстта. Кокошката отново скача на дръвника и започва да наблюдава
своите рожби. Тук е време да се появи Петелът.
ПЕТЕЛЪТ (влиза с величествена походка). Ко-ко-ко! (Пляска с криле.)
Кокошката бързо скача от дръвника, прави лек реверанс пред Петела, обръща
се към Пиленцата и на кокоши език ги подканя да поздравят баща си. Те се втурват
към него, весело подскачат, писукат възторжено, сякаш се опитват да му разкажат
за току-що научения урок. Петелът се включва в играта на Пиленцата с възторжени
звуци, които, преведени на човешки език, означават: браво! гледай ти! наистина
ли? После шумно пляска с криле и с един енергичен скок каца върху люлката
на Тани. Сега е неговият ред да преподаде нов урок на малките Пиленца.
ПЕТЕЛЪТ. Ку-ку-ригууу! (Хваща въжето от двете страни и започва да се люлее.)
ПИЛЕНЦАТА. Пиу-пиу-пиу! Пю-пю-пиии! Пи-пи-пюууу! (Изпадат в екстаз.)
Следва петльовата музикална пантомима! В ритъма на музиката той размахва
крилете си, люлее се все по-силно, Пиленцата вече не издържат на изкушението
и крещят с пълно гърло. Кокошката прикътва Петела да отстъпи мястото си на
децата. С един замах доволният баща заковава люлката на място, елегантно се
приземява и с красив жест на главата показва на Пиленцата, че сега е техният
ред. Те се втурват вкупом, но уви! люлката е много висока за тях, а крилцата
им още не са готови за летене. Петелът прикляква, разперва крилете си и придържа
люлката с глава - сега той е чудесна стълбичка, по която малките щастливци
бързо се изкачват. Настанили се един път върху меката седалка, нетърпеливо
започват да подканят своите родители да ги люлеят. Петелът и Кокошката се
поглеждат, грациозно се целуват и застават от двете страни на люлката - колкото
по-силно и по-бързо музиката звучи, толкова повече амплитудата се увеличава.
Семейното щастие тържествува! В този момент, се появяват двете Козлета.
КОЗЛЕТАТА. Мее-е-е! Мее-е-е-е! (Все повече се приближават до люлката.)
КОКОШКАТА. Къррр! Кър-кър-кър! (Заема заканителна поза.)
КОЗЛЕТАТА. Ммммм... ммммм... ммммм... (С рогцата напред.)
ПИЛЕНЦАТА. Пю-уууу! Пю-уууу! Пю-уууу! (Не отстъпват мястото си.)
КОЗАТА. Меее-е-е! Е-е-еее? (Лениво се изтяга и започва да преживя.)
КОЗЛЕТАТА (припкат към майка си и красноречиво обясняват, че и те искат
да се люлеят.) Ме-е-е! Ми-ми-ммм!... Ми-ееее? Иеее! Ейййй?!...
КОЗАТА (леко се надига и въпросително поглежда Петела.) Ме-е-е-е?
КОКОШКАТА. Ко-ко-ко! (Категорично отказва.)
КОЗАТА. Ме-е-е-ей?! (Не обича разпри.)
ПЕТЕЛЪТ (застава между двете групи.) Ку-ку-ри-гууу! (Тишина).
Ку-кууу? (Поглежда Кокошката). Ригу-риии!? (Обръща се към Козата.)
Ко-ко-ко! (Подканя двете Козлета да тръгнат след него.)
Петелът и Козлетата се отправят към кошарите, чува се техният оживен коментар,
и след миг се връщат отново. Козлетата носят една дъска върху главите си и
я поставят на дръвника. Петелът скача в центъра, за да уточни баланса, и една
нова, чудесна люлка е готова за двете Козлета. Всички са доволни и възхитени
от петльовата толерантност. Музика. Двете люлки се залюляват, Пиленцата и
Козлетата надават радостни звуци, Кокошката с доволно къркорене се къпе в
пръстта, Козата се унася в преживяне, а Петелът важно каца на малката пейка
и наблюдава тази семейна идилия. Декорът бавно се завърта и една черна главичка
наднича плахо от кошарите. Дочува се тъжно и сподавено: “Муууу!”
© Таня Шелхорн
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 22.05.2005
Таня Шелхорн. Вупер - котаракът супер. Пиеси за деца. Варна: LiterNet, 2005
|