Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

АНКЕТА
[НА СП. "БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА"]

Николай Иванов

web

1. Според чл. 13, ал. 2, и чл. 14 на Закона за степента на образованието, общообразователния минимум и учебния план държавните образователни изисквания подлежат на актуализация всеки четири години. Какви корекции и промени бихте предложили Вие?

2. Защо е необходим изпит след 7. клас за кандидатстване в профилирани и професионални гимназии?

3. Необходим ли е изпит за завършване на образователна степен?

* * *

На поставените в анкетата въпроси е отговаряно многократно, по различни поводи и от различни гледни точки. Това ме кара да бъда максимално синтетичен при излагане на собственото ми мнение. Ще се постарая да го представя от гледна точка на прагматиката, която, струва ми се, е съществен фактор, когато е дума за обучение.

Според Закона за народната просвета ДОИ за учебно съдържание, които функционират в момента, са или поне трябва да бъдат в системна връзка с ДОИ за оценяване. Досега поне не ми е известно такива да са направени. Този факт обезсмисля обсъждането на ДОИ за учебно съдържание, на естеството на изпитите след 7. и след 12. клас. Отсъствието на ДОИ за оценяване внася в процеса на обучаване и преценяване на резултатите от него субективния фактор - оценяващият е принуден да се опира на своя индивидуален практически опит, на впечатленията си от прилагането на учебното съдържание в практиката, на интуицията си. В ролята си на учител, който е принуден да се съобразява с програмния материал, мога да кажа, че без ДОИ за оценяване изготвените ДОИ за учебно съдържание, както и базираните на тях учебни програми по литература са амбициозни до нефункционалност.

Докато не бъдат изготвени ДОИ за оценяване, струва ми се, обсъждането на повдигнатите въпроси не може да доведе до промени.

И инак:

1. Необходими са промени в ДОИ за учебното съдържание и главната е изработване на ДОИ за оценяване.

2. Необходимо е да има изпити след 7. клас, но те трябва да бъдат провеждани не централизирано, а самостоятелно от училищата, които са пряко заинтересувани за качеството на образователния процес, което е в пряка връзка с начина на финансиране на училищата - те трябва сами да разполагат с бюджета си.

3. Матури също са необходими, но тук към стандартите за оценяване се добавя и проблемът за оценяващата институция, която трябва да бъде независима обществена организация, неподчинена на Министерство на образованието или на общините.

 

 

© Николай Иванов
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2005, № 2
© Електронно списание LiterNet, 15.07.2005, № 7 (68)

Други публикации:
Български език и литература, 2005, № 2.