Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

УРОЦИТЕ НА "НЕБЕСНО ЦАРСТВО"

Борислав Гърдев

web

След смъртта на Стенли Кубрик Ридли Скот остана сред последните властелини на киното. Категоричното доказателство е филмът му "Небесно царство".

Оползотворявайки бюджет от 150 млн. долара, създателят на "Гладиатор" и "Блек хоук" си поставя много амбициозна задача, която хитро е поднесъл в прецизно опакованата лъскава кутия на суперпродукция за масова консумация.

Важната подробност е, че Скот не гони евтиното развлечение тип "Крал Артур" (2004) на Антоан Фукуа. Мерилото му за качествена зрелост е много по-високо. То надхвърля дори постигнатото от Оливър Стоун в "Александър" (2004).

Неговата амбиция явно е да повтори успеха на "Гладиатор" в променените условия на новия век. С приказката за низвергнатия римски командир Максимий, повел битката срещу самодържеца-урод Комод беше много по-лесно. Независимо че и в нея преследваше мащабните метафорични внушения за борбата с диктаторската власт и тържеството на човешкото достойнство, надмогнало еснафските контури на делничното си битие.

В "Небесно царство" Скот стъпва на много хлъзгава и взривоопасна територия, която само привидно отвежда към кръстоноснтите походи за спасяването на Йерусалим през 12. век.

Кадър от "Небесно царство" на Ридли Скот

Кадър от "Небесно царство" на Ридли Скот

В днешния контекст всички свързват тази завладяваща и ефектно заснета сага не само с израелско-палестинския конфликт, но и с актуалните сблъсъци в тресящия се от кръвопролития Ирак, където задоеканските кръстоносци полагат неимоверни усилия да построят ново небесно царство край бреговете на река Тигър.

От всеки кадър на филма личи стриктно премислената и претеглена стратегия на продуцентите Ридли Скот и Бранко Лустиг, поднасащи на публиката такъв спектакъл, който да се гледа БЕЗПРОБЛЕМНО не само в САЩ и Западна Европа, но и най-вече в Близкия Изток.

В този аспект на работата си Ридли Скот е постигнал забалежителен успех. С риск да бъде обвинен (подобно на колегата си Оливър Стоун) във фрагментарност и незавършеност на своята история, той поднася разказа си толкова изкусително, че успява да уравновеси двете противоборстващи се стихии - на рицарите и сарацините, олицетворени от Дейлиан и Салаадин, като след финалните надписи и раздялата им оставаме приятно изненадани от непосредствения пацифистичен патос на посланието.

Екранният конфликт с арабите е резултат на подценяване на силите от страна на рицаря Райнолдо. В противовес Тиберий и Дейлиан държат на постигнатия с много усилия 6-годишен мир, а когато войната все пак избухва, Дейлиан проявява чудеса от храброст при защитата на легендарната крепост, събрала в себе си копнежите и амбициите на три религиозни доктрини, като успява да сключи достоен мир със Салаадин след предаването й.

При така реализираната творческа концепция няма победители и унижени - и мюсюлмани, и християни запазват своето достойнство, а кръстът и полумесецът продължават да определят облика на древния град.

Преминавайки в плоскостта на художествените инвенции, Скот много е внимавал да не създаде поредната нравоучително-тезисна приказка. Той залага на драматичния екшън и правдоподобната трактовка на историческите факти, разчитайки основно на сценариста Уйлям Монахан.

"Небесно царство" се гледа с интерес не толкова и само заради интригата, но и поради добре скулптираните централни образи. А за да бъде удоволствието по-пълно, постановчикът залага на впечатляващата визия (оператор Джон Матисън), пищните декори и костюми на Артър Макс и Дженти Йейтс и проникновената музика на Хари Грийсън-Уйлямс, в която закономерно доминират протяжно-баладичните източни мотиви.

Филмът на Ридли Скот предлага силно ансамблово актьорско присъствие. Орландо Блум се оказва приятната изненада. След триумфа си във "Властелинът на пръстените" той създава поредната си запомняща се знакова роля като Дейлиан. До него веднага поставям гордата фигура на сирийската звезда Гасан Масуд, изградил с царствен блясък образа на суровия и благороден водач Салаадин.

Основната двойка протагонисти привлича важните второстепенни персонажи, имащи съществено значение за структурата на разказа, за чието превъплъщение дават своя принос артисти от класата на Джеръми Айрънс (Тиберий), Лиам Нийсън (Годфри от Ибелин), Ева Грийн (Сибила) и Брендън Глийсън (Рейналдо).

"Небесно царство" е творба, която увлича и приканва към размисъл. Създадена с вкус и вещина от един от големите световни киномайстори, тя е безспорен зрителски фаворит през тази година и вероятно ще се класира сред основните конкуренти в битката за "Оскар 2005".

 

 

© Борислав Гърдев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 03.06.2005, № 6 (67)