Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

КЪСМЕТЛИЯ В БОКСА И В ЖИВОТА

Борислав Гърдев

web

"...Само че този филм се оказа най-добрият, който съм гледал от много години насам! Не го пропускайте! Ръсел Кроу е роден за тази роля."

Присъединявам се към мнението на редовия зрител от Охайо. Независимо че редица критици смятат Рон Хауърд за конвенционален и старомоден режисьор, с "Късметлията" той дава най-доброто от себе си - при това отново в печелившата комбинация с водещата звезда Ръсел Кроу.

Постановчикът разчита основно на грабващата и наситена с неподправен драматизъм история, разказана увлекателно от Клиф Холингсуърт и Акива Голдсман.

А тя само привидно е поредната вариация на легендата за достижимата мечта. Просто защото животът на боксьора Джеймс Брадок е олицетворение на американската съдба в преломно и жестоко време на криза, глад и недоимък (1928-1935 г.), когато нацията се идентифицира с Бургундския булдог и Гордостта на Ню Джърси и съпреживява с него лупингите във впечатляващата му кариера, чийто апотеоз е безспорно легендарният мач на 13 юни 1935 г. в "Медисън скуеър гардън" срещу световния шампион в тежка категория Макс Баер.

"Късметлията" е премислен и майсторски заснет от Салваторе Тотино спектакъл. Хауърд държи на зрелището и емоционалната съпричастност на публиката чрез музиката на Томас Нюман, но същевременно коректно и честно пресъздава трудностите на Голямата депресия, когато и шампионите работят като докери и се нареждат на опашките за социални помощи. Не случайно една от покъртителните сцени във филма е тази със събирането на парите, необходими на Брадок, за да си плати отоплението, в която маститите мениджъри на ринга се бъркат, за да му помогнат в бедата...

Рон Хауърд вярва в силата и таланта на обикновения човек, който, следвайки съдбата си и подкрепян от всеотдайната си съпруга, е способен на чудеса. В стремежа си да бъде обективен, той тушира мелодраматичните изблици на сюжета и чрез сдържания драматизъм в повествованието и отличната актьорска игра създава запомняща се творба, нареждаща се сред най-престижните спортни класики.

"Късметлията" е равноотдалечен от флагманите "Роки" и "Момиче за милион долара".

От първия избягва захаросания оптимизъм, а от втория се опитва да игнорира трагичната предопределеност на житейските правила.

Получил се е правдив и очарователно семпъл филм, носещ истинска наслада и удоволствие.

Като Джеймс Брадок Ръсел Кроу създава поредната си паметна роля, с която изпъква сред отличните изяви на Рене Зелеуегър (Мей Брадок), Крейг Бирко (световният шампион Макс Баер) и особено на Пол Джамати, превъплътил се в образа на неуморно агресивния мениджър на Брадок Джо Гулд.

Без да блести с някакви новаторско-формалистични търсения, "Късметлията" здраво обсебва вниманието ни, кара ни трепетно да следим перипетиите на главния герой в рамките на 144 минути, да съпреживяваме паденията и успехите му и да осъзнаем очевидния факт, че след "Красив ум" Рон Хауърд и Ръсел Кроу са сътворили още един ярък и грабващ филм, достоен за главните награди "Оскар" за 2005 година.

 

 

© Борислав Гърдев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 23.09.2005, № 9 (70)