Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

КАК ИНТЕРНЕТ СПРЯ ПИСАНЕТО НА СЦЕНАРИИ В ХОЛИВУД

Галина Д. Георгиева

web

Началото

През есента на 2007 г., след продължили близо три месеца преговори с продуценти и ръководства на студия, Гилдията на американските сценаристи (WGA - Writers Guild of America) призова 12 000 свои членове да прекратят работа и да излязат на улиците, за да протестират. Безрезултатните преговори бяха свързани с финансовите параметри на новия рамков договор между сценаристи и продуценти. На 5 ноември 2007 г. сценаристите в Холивуд обявиха началото на ефективни стачни действия.

Причината

Кратката версия - парите. По-дългата - ниската оценка, предимно финансова, на труда на телевизионните и кино сценаристи.

Предисторията

Зад гърба си сценаристите имат лошия изход от преговорите с продуцентите от 80-те години на ХХ в., когато загубите им от продажби на филми за домашно видео добиват колосални размери, поради неблагоприятния за тях рамков договор с продуцентите. В по-новата история на Холивуд сценаристите получават около 2.5 % от приходите от продажба или излъчване на филм по техен сценарий. През 1985 г., те се съгласяват да подпишат споразумение, според което на тях ще им се изплащат само около 20 % от инак регламентираните 2.5 %, когато става дума за продажба и разпространение чрез новите (по онова време) носители - видео касетите. Тази сделка е сключена с уговорката, че след като видеото като пазарен сегмент се развие, разликата ще бъде компенсирана със задна дата. До подобна компенсация обаче не се стига, нещо повече, договорените през 80-те условия автоматично се прехвърлят и върху по-новите технологични средства за продажба и наем - DVD-тата. Така в днешно време, след като бумът на продажби на филми на DVD-та е факт, сценаристите, според споразумението от 1985-та, си остават само с 20 % от първоначално договорените 2.5 % от всички приходи. През 2005 г. пазарът на продукции за домашно гледане в САЩ реализира печалба от 24 милиарда долара, сценаристите обаче печелят около 4 цента от продажба на DVD, което струва средно 20 долара.

Конфликтът днес

Всички опити тази ситуация да се преразгледа не доведоха до резултат. Днес исканията на стачкуващите е този процент поне да се удвои - от 4 да стане 8 цента за диск. Те настояват да се върне и старата им договорка за 2.5 % от продажбата и печалбата от излъчване на написани от тях филми и програми, този път обаче чрез т.нар. "нови технологии" - интернет, мобилни телефони, "айподове" и др. Вярно е, че капацитетът на този пазар все още не е голям и е несъпоставим с обема на пазара на DVD: за 2007 г. продажбата чрез интернет даунлоуд на филми носи на студията само около 158 млн. долара печалба, а тази на сериалите носи на TV компаниите около 194 млн. долара. Сценаристите обаче се страхуват, че тук ще се повтори ретро сюжетът с домашното видео и DVD-та - в близките години обемът на интернет-продажбите значително ще се увеличи, а те ще останат с нереализирани, казано тематично, мечти за печалби.

Но проблемът е дори по-сериозен - понастоящем на сайтовете на големите телевизии се излъчват епизоди на сериали, написани от някого, но този сценарист не получава нищо за такова излъчване. Аргументите на компаниите са, че тези излъчвания са само с промоционална цел и не реализират печалба. Но според сценаристите излъчването на написаното от тях, независимо дали по телевизия или чрез интернет, трябва да им се заплати. Нещо повече, те твърдят, че безплатните излъчвания през сайтовете реализират печалба, въпреки че потребителите не плащат за онова, което гледат, тъй като сайтовете съпровождат тези излъчвания с реклами.

Актуалните прогнози сочат, че бъдещето безспорно принадлежи на интернет-излъчванията и продажбите. Съществуването на телевизията в сегашната й форма ще претърпи промени, като се очаква в близко бъдеще TV компаниите да излъчват предимно чрез интернет, за сметка на кабелните и сателитните приемници. На фона на тези прогнози и като се има предвид, че рамковият договор между сценаристи и продуценти се подписва за срок от 20 години, исканията на сценаристите придобиват сериозна острота. Пишещите са готови да отстъпят от процентите си за DVD-та, но процентите си от излъчванията по нет-а и от продажбите чрез даунлоуд са решени да отстояват до край.

С тези искания продуцентите категорично не са съгласни. Твърде късно е договорът за процентите от 80-те за продажби на видеокасети и DVD-та да се преразглежда, смятат те. Видеокасетите вече са минало. Колкото до новите технологии и форми на излъчване, то засега този сектор от пазара не е развит и не носи никакви приходи. Продуцентите настояват, че продажбите на кино и TV продукции без физически носители се осъществяват или в експериментален режим, или имат рекламен характер и тепърва започват да се развиват.

Ситуацията за сценаристите е особено напрегната. Понастоящем те получават пари за всяко излъчване на техния труд по телевизията, но ако наистина телевизията изчезне и се замени с излъчване на техния труд по интернет, без за това да им се плаща, то те няма да получават никакви пари за излъчвания. Продуцентите отговарят, че изчезването на телевизията не е гарантирано, че още им е рано да преценят дали в интернет ще има приходи и какви ще са разходите, та да се ангажират отсега с големи проценти за един едва прохождащ сектор.

Освен финансовите параметри на дневен ред е и въпросът за статута на тези, които пишат за реалити предаванията (като Сървайвър например) и анимационните филми. Тяхното определяне като "сценаристи", особено в първия случай, предизвиква много „за" и „против", от друга страна, характерът на работата по реалити формати и анимации често не е по-различен от този на пишещите за TV филм например. Техните печалби в проценти също са проблемна точка в преговорите.

Резултатът от конфликта

А) Щатите останаха без кино, телевизия и церемонии.

Първи пострадаха вечерните ток-шоута и TV сериалите. Телевизиите започнаха да повтарят стари ленти и да правят реалити шоута (при все че и тук има нужда от сценаристи, но статутът им е по-специфичен). Джей Лено, Конър О’Брайън, Дейвид Летърман, Джон Стюарт и др. спряха предаванията си и американците останаха без любимите си шоута и водещи дори по Коледа. На този етап, 13-та седмица след началото на стачката, са прекратени (или снимани едва частично) новите сезони на популярни сериали като "Изгубени", "Отчаяни съпруги", "Смешно отделение", "Двама мъже и половина", "The Office" "Battlestar Galactica" и др. Има вероятност някои от тези сериали въобще да не бъдат завършени, поради сериозния спад на зрителския интерес към телевизията въобще - 10 процента от зрителската аудитория е била безвъзвратно загубена след стачката на сценаристите от 1988 г. Отмениха се снимките на дългоочакваните уеб епизоди на култовия сериал "Фарскейп", които епизоди, като пример за формат и излъчване, попадат в центъра на конфликта, тъй като ще бъдат пуснати единствено в интернет. Снимките на множество пълнометражни филми замряха, сред тях са "Pinkville" на Оливър Стоун, "Avatar" на Джеймс Камерън и др. Брад Пит отказа да се снима в политическия трилър "State of Play", поради проблеми със сценария. Снимките на два филма с участието на Джони Деп са отложени на неопределен срок. И още, нямаше церемония за връчването на вторите най-престижни награди, давани на американска територия - наградите Златен глобус. Вместо церемония, организаторите изнесоха пресконференция, на която съобщиха имената на победителите. Без церемония премина и обявяването на победителите в People's Choice Awards. Под заплаха е церемонията по Оскарите. Изпълнителният директор на Американската киноакадемия Брус Дейвис увери неотдавна, че "на този етап подготовката за церемонията по награждаването с Оскар тече по план", но ако до изход от конфликта не се стигне и актьорите отново подкрепят сценаристите, както се случи за "глобусите", то тази церемония без предварителния сценарий и блясъка на звездите би била силно илюзорна. Не е за подминаване в този контекст фактът, че наскоро Том Ханкс, който е член на съвета на Киноакадемията, призова двете страни отново да седнат на масата за преговори.

Б) Бизнесът в Калифорния е парализиран.

Шоубизнесът, представен от киното и телевизията, е най-доходоносната индустрия в щата Калифорния. От холивудската администрация съобщават, че поради стачката "повече от 350 млн. долара са неизплатени от заплати, хонорари и почасови възнаграждения не само на самите сценаристи, но и техните колеги - сценични работници, осветители, гримьори, организатори и пр." По данни на Международния съюз на сценичните работници, поради стачката са уволнени повече от 40 хиляди електротехници, дърводелци, заварчици, монтьори.

В) В перспектива.

Киноиндустрията в САЩ все още има в запас закупени сценарии, които могат да се снимат. Броят им обаче е ограничен и крайният резултат - малкото количество качествени филми, ще се забележи едва през 2009 г. Количеството на сценариите не е прекомерно, тъй като стачката бе изненада и за самите продуценти, доколкото очакванията им бяха тя да започне през есента на 2008 г., когато изтича и договорът им с актьорите. Напоследък актьорите не крият намеренията си, а те не са по-различни от тези на сценаристите. Та, дори и да постигнат споразумение със сценаристите, продуцентите ще се изправят срещу исканията на актьорите.

Стачкуващите и другите

В стачката на сценаристите, иска или не, е въвлечена цяла Америка. От представители на арт-среди до политици. Създателят на едно от най- забавните и сатирични шоута "Family Guy", Сет Макфарлейн, се изявява като основен говорител на стачкуващите. Вокалистът и китаристът на алтернативната банда Rage Against the Machine изпълняват парчета по време на протестните демонстрации. Всички потенциални кандидати за предстоящата президентска кампания в САЩ, дори тези от Републиканската партия, публично подкрепят стачниците. Губернаторът на Калифорния Арнолд Шварценегер се опитва да накара двете страни да се договорят, защото икономиката на щата зависи почти изцяло от шоубизнеса.

Какво се прави?

Почти нищо, което засега трайно и удовлетворително да реши конфликта. Предвиждат се временни и частични решения като все още колебливото намерение да се подпише временно прекратяване на бойкота с цел да се напишат сценариите за двете най-важни предстоящи церемонии - тази по повод 50-тото издание на наградите Грами (на 10 февруари) и 80-тото поред връчване на наградите Оскар (на 24 февруари). След дълго прекъсване водещите на две от най-популярните ток-шоута в САЩ - Джей Лено и Конан О'Брайан се осмелиха да правят предаванията си без сценарии, но пък кръгът на желаещите да им бъдат гости е ограничен - в знак на солидарност със стачкуващите. Продуцентската компания Worldwide Pants, собственост на популярния TV водещ Дейвид Летерман, подписа споразумение с Гилдията на сценаристите - жест, възможен поради факта, че водещ и собственик на предаване съвпадат. Някои продуцентски студия, като United Artists, Weinstein Co., Lionsgate и Marvel, също приеха исканията на сценаристите и вече работят с тях, но само по отделни проекти. Всъщност стратегията, която предприе Гилдията на сценаристите в последните дни, е да се провеждат неофициални разговори с всяко студио поотделно и с отделни представители на Гилдията на продуцентите, като ходът и развитието на разговорите да не се изнасят в медиите. Тази стратегия имаше успех при режисьорите, чиито искания - почти същите като тези на сценаристите, бяха удовлетворени.

Изходът

Последната стачка на сценаристите в Холивуд, през 1988 г., продължи 22 седмици, като донесе на американската икономика загуби в размер от 500 милиона долара. По оценка на експерти, ако сегашната стачка е със същия срок, размерът на икономическите загуби може да бъде около милиард долара. Контурите на възможния изход засега като че ли са невидими. Липсва диалог, липсва героят... този, който може да "спаси" Холивуд, първо, а после и света, може би, отприщвайки поточната линия на фабриката за илюзии. Героят липсва, тъй като създателите му искат, а реализаторите му - не дават. Едните отстояват правата си на печалба от това, което най-добре умеят - да пишат сценарии, другите правят това, което най-добре умеят също - пазят си парите и ги умножават. В така очертаната ситуация в Холивуд, "хепиендът" не е гарантиран. Въпроси от рода на "къде зацикли производството на илюзии", "колко струва реализирането на мечтите" и "как ще преразпредели интернет пазара и печалбите" остават отворени.

 

 

© Галина Д. Георгиева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 31.01.2008, № 1 (98)