Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

“ПЪРВИТЕ СЕДЕМ” ВЕЧЕ НЕ ЛИПСВАТ

интервю на Мая Дългъчева

web

Списание за малките и големите!На книжния пазар зае своето място списанието “ПЪРВИТЕ СЕДЕМ”. Негов създател е г-жа Маргарита Шоселова - педагог по образование и по призвание. Работила е 15 г. в детска градина, общуването с децата я окриля и вдъхновява. През 1991 г. излиза плочата с детски песни “Слънчеви зайчета”, композирани от нея, които и днес малчуганите с радост пеят. През последните десет години работи предимно в Германия. Днес се завръща при децата с “Първите седем”.

На 14. 03. 2001 г. се състоя промоция на списанието в гр. Стара Загора. Ето какво сподели Маргарита Шоселова:

- Добър ден на всички! Радвам се, че съм отново сред вас. Благодаря ви от мое име и от името на целия екип, който работи за създаването на поредицата “Първите седем”, че проявихте интерес към това ново издание. То е предназначено за децата от предучилищна възраст (заглавието подсказва това), но е адресирано към родителите и учителите им, в помощ на възпитателната им работа и общуването с децата.

- Маргарита, как се роди у теб идеята за “Първите седем”?

- Идеята за създаването на това списание дойде благодарение на възможността, предоставена ми от съдбата, да се запозная и вникна в същността на педагогическата организация в детските градини в Германия. Опитът, който имам като педагог, ми помогна да оценя положителното в немската предучилищна образователна система. Казах си: “Тази форма на поднасяне на научния материал, в съчетание с художествения, на децата, както и съчетанието на методически и практически насоки за учителите и родителите, е много удачна. Защо и ние в България, да нямаме подобно ръководство.” С любезното съдействие на немското издателство Bergmozer + Hoeller Verlag, реализирах идеята си и сега пред вас е българският вариант, наречен “Първите седем”. Той обаче не е преводна литература. В никакъв случай. Използван е само моделът и някои материали, приложими за нашите условия, с официално разрешение от немска страна. Но всичко останало - стиховете, песните, илюстрациите, снимките, разработките на предложенията са си български. Авторите им са тук, сред нас, и аз ще ги представя след малко.

- Защо “Първите седем”?

- Болно е, когато в днешно време ежедневно се сблъскваме с агресивност, егоизъм и озлобеност между хората, когато виждаме как човешките ценности рухват. Точно сега е особено нужно децата да разберат какво е учтивост, как да се предпазват от злонамерени хора, как да уважават себе си и другите, да проявяват съчувствие и любов към ближния и готовност за помощ. Целта на списанието е да подпомогне развиването на положителна ценностна система у децата. А тя се изгражда именно през първите седем години.

- С какво се различава “Първите седем” от останалите списания, сборници, помагала, които заливат пазара напоследък?

- Различното на това помагало, в сравнение с други подобни, е в неговата същност. Всеки брой от поредицата е подчинен на една социално-нравствена или житейска тема и съдържа идеи и практически предложения, свързани с нея, както и насоки за използването им. Темите са почерпани от ежедневни ситуации от живота на децата и посочват нужните подходи за овладяването им.

Различен е и външният вид на списанието - излиза във вид на папка в комплект с аудиокасета. Папката съдържа около 50 неподвързани, т.е. свободни листи, което позволява изтеглянето им, показването им пред децата или копирането им. Тези страници съдържат идеи и практически предложения, които биха били в помощ на всички програми по предучилищно обучение и възпитание, по които се работи в момента в детските градини - на Русинова, Витанова или “Стъпка по стъпка”. Поместени са подчинени на темите приказки, идеи за организиране на детските дейности, рецепти, кройки на играчки, маски или карнавални костюми, които ще подпомогнат театралните игри или празниците.

Всички теми са наситени с песни, чиито ноти и текстове са отпечатани в списанието, а изпълнението им от деца звучи в аудиокасетата, както и плейбека на песните, което позволява индивидуални изяви или създаването на детски вокални групи. В помощ на музикалното възпитание на децата ще намерите инструментални пиеси за слушане, предложения за танци и игри. Касетката съдържа също допълнителна информация по темите (ако темата позволява), приказки и др.

Още нещо характерно за изданието: всеки брой съдържа по един постер с формат А2 със снимки на животни от различни класове (диви животни, подводен свят, животните на Африка, домашни животни, птици и т.н.), който ще допринесе за обогатяване на материалната база в детските градини или колекциите на децата вкъщи.

- Спомена, че освен към самите деца, списанието е адресирано също към техните родители и учители?

- Специална част във всеки брой на списанието е отделена на съвместната работа между учители и родители - двата най-мощни фактора във възпитанието на децата. В рубриката, условно наречена “Училище за родители”, ще намерите предложения за това как да се обединят усилията за постигане на общата цел - доброто възпитание на децата, и как наученото в детската градина да не остава на прага й, а да се пренесе в домовете.

- Разкажи по-подробно какво представлява “Първите седем”?

- “Първите седем“ е периодично издание (излиза 4 пъти в годината ). Бързам да поясня, че всеки брой остава актуален и за в бъдеще. Т.е. той ще бъде на разположение и ще може да бъде закупен и през следващите години.

Бих искала да ви запозная по-подробно с първи брой на поредицата “Първите седем”, който носи заглавието “Да се отвориш към света”. Целта на тази тема е да помогнем на децата да съхранят естествената си отвореност и развивайки се, да изразяват своето Аз. Понякога ние възрастните потискаме желанието на децата да проявяват себе си такива, каквито са, в стремежа си те да станат такива, каквито искаме.

Темата “Да се отвориш към света” съдържа 4 подтеми: “Какво се отваря”, “Да отвориш себе си”, “Да помогнеш на другите да се отворят” и “Да се отвориш към природата”.

Подтемата “Какво се отваря” съдържа практически предложения, насочени към подбуждане стремежа на децата към търсене и откриване на новото, непознатото и към развиване на детската любознателност. Подтикват се към размисъл за това какво получават те, когато отварят затворени предмети. Например: Затворената книга ще им разкаже ли нещо? Какво очакват от нея, като я отворят? Да научат нещо ново? Интересни картинки? Или любима приказка? Като затворят очи, виждат ли приятелите си, светлината, цветовете? А като ги отворят - не е ли прекрасен светът?

Децата назовават отварящи се предмети (например кутия, плик), отварят ги и там откриват гатанки, които отгатват или игри, които изпълняват. Целта е децата да разберат, че всяко отваряне на предмет е едно изследване и откритие; че отварящите се предмети крият тайни, които те могат да узнаят, ако поискат.

Втората подтема - “Да отвориш себе си” - е насочена към това децата да развият въображението си чрез различни дейности: да изявят себе си в сенчест театър, чрез разкази, движение, пеене или с четка в ръка да рисуват своите мечти. Необходимо е децата да разберат, че те могат да имат собствено мнение, различно от това на другите, че всеки има право на своя гледна точка.

“Наниз от мисли” е едно от предложенията за укрепване на самосъзнанието на децата.

Поставяйки се на мястото на различни предмети - камък, игла, ваза и т.н. те изтъкват значимостта им и откриват личните си ценностни качества. Например: “Аз съм голям, тежък камък. Здрав и силен съм: никой не може така лесно да ме килне настрани, дори вятърът не може да ме отмести. Знам, че съм важен, защото с мен правят къщи и изграждат стени; без мен не би имало улици и мостове. Аз се харесвам такъв, какъвто съм; гордея се със себе си”.

Приказката “Валя” пък учи децата на самостоятелност - да се обличат и сресват сами, да си оправят сами леглото. Плюшеното мече ще им помогне и да заспиват сами. Вие можете да изработите сами такова мече с помощта на приложените кройки, които са специален подарък от немската фирма за играчки “Тикидс” за нашето списание “Първите седем”. Мечето се изработва леко и бързо (от личен опит знам - това мече съм го направила лично аз).

Из "Първите седем"Наближава Великден. Ако се чудите как да украсите по-различни яйца, просто намерете страничката с предложението в списанието. Съжалявам, че не оставих няколко яйца от практическите опити, които правихме с децата в ЦДГ № 20, за да ги покажа. Те приличаха на малки произведения на изкуството. Технологията на украсяване е много лека и ефектна. Но вие може да видите приложените снимки.

“Домашно за двама: за теб и за мама” нарекохме предложението за Великденския сладкиш с извара. Рецептата е на ваше разположение. Тук децата от ЦДГ № 7 развиха въображението си при моделирането на фигури с готовото тесто. Също има снимки.

Серията великденски предложения завършва с песента “Великденско петле”, с което завършва и втори дял “Да отвориш себе си”.

Следващата подтема “Да помогнем на другите да се отворят” развива у децата съчувствие и съпреживяване към проблемите на другите.

Последната подтема на броя - “Да се отвориш към природата” - цели да насочим мислите и сърцето си към красотата около себе си, да съумеем да я открием в малкото цвете, в залеза, в росата, в дъгата и т.н. Децата да разберат, че не живеят изолирано, а са част от природата и затова трябва да я обичат и пазят.

През пролетта, когато дните стават по-дълги и природата се съживява след зимата, е особено подходящо да се разработи темата за отвореността към света. Топлината и светлината дават нов живот в природата: пъпките се разтварят, листата се разлистват, птиците се завръщат, животните се пробуждат след зимен сън. Децата преживяват особено силно тези промени, у тях се пробужда сила за живот.

Едно от животните, които се активизират напролет, след зимен сън, е мечката. Ще я имате в голям формат А2. Най-големият хищник у нас - кафявата мечка - е заснет в цял ръст. Виждат се всички части: главата, тялото, краката, опашката, дори ноктите. Това позволява на децата с лекота да я описват, развивайки по този начин речта си. Бих искала да споделя нещо любопитно с вас. Тази снимка е специален подарък за изданието “Първите седем” от Райчо Гънчев - изследовател на дивата природа, автор на много книги и научно-популярни филми. Той в момента е сред нас и използвам случая да му благодаря за тази прекрасна снимка, направена в експедиция, ръководена от самия него. Повече информация за кафявите мечки ще получите от рубриката “Малък журналист” в аудиокасетата, където репортер е малкият Сашко - дете от ЦДГ 7, както и в следващите страници на списанието. Включени са и забавни игри и песни, свързани с мечката, както и шаблон за маска на мече.

Не са забравени и другите мечки по Земята - бялата мечка, пандата и коалата, както и тези на небето - Малката и Голямата мечки. За тях има отделени странички с познавателна информация.

Разделът “Да се отвориш към природата" завършва с красива природна картина.

- Благодаря за изчерпателния отговор! Трудно ли се прави такова списание?

- Всички трудности се преодоляват, когато работиш с хора, които имат същото огромно желание и същата цел. Бих искала да представя екипа, който подготви това издание:

С благодарност към теб /Мая Дългъчева/, която с изтънчен усет към поезията и с много любов към децата пишеше и обработваше текстовете.

Снежана Бишева, която рисуваше не с ръцете, а със сърцето си.

Благодаря на аранжорите на песните - Николай Цолов и Иван Драголов, които направиха песните да звучат по детски и да се запеят от децата с желание.

На учителските колективи на ЦДГ 7 и ЦДГ 20, гр. Стара Загора, и на децата за помощта, която оказаха при практическите разработки на темите.

На Жанина Янкулова - автор на една от песните в касетата и ръководител на детска вокална група Усмивки”.

Благодаря за професионализма на работещите в издателство “Джеми Стратус”, град Стара Загора.

Не бих забравила специалистите от Тракийски университет, Катедра “Предучилищно възпитание”, които с вещина даваха насоки и съвети, като доц. Ангелова, доц. Денчийска, доц. Гарушева, която е и коректор на броя.

Най-накрая, но в никакъв случай на последно място ще спомена проф. Тиха Делчева. Бих искала да й изкажа специална благодарност не само за помощта, която ми оказа, но и за това, че още в началото на моето професионално ориентиране, тя бе човекът, който запали у мен искрата на учител. Бих искала да благодаря на съпруга ми и на моите деца, които вече не са деца, за това че ме подкрепяха по време на трудностите при създаването на това списание.

- Благодаря и аз за отзивчивостта, Маргарита! Желая от сърце успех и добър прием на твоята прекрасна идея, въплътена между кориците на “Първите седем”! Надявам се чрез нея да забравим израза: “Липсват му първите седем...”. И новото хилядолетие да e с облика на новите хора - децата ни!

 

 

© Мая Дългъчева, 2001
© Издателство LiterNet, 21. 03. 2001
=============================
Първо издание, електронно.