Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Amazon Books
:. Amazon uk Books
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Cooking, Food & Wine
:. Littérature sentimentale
:. Society, Politics & Philosophy
:. Shoes - Boots - Bags - Handbags
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Библиотека
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Георги Гроздев. "Божии трохи", 2001

Борис Ангелов

web

Георги Гроздев "Божии трохи", 2001.Книгата на Георги Гроздев е снабдена с изключително авторитетни паратекстове - предговор от писателя Генчо Стоев (той е и редактор и съставител на томчето) и послеслов от критика Вихрен Чернокожев, препечатани от гръцкото издание на “Божии трохи”. Сборникът, предназначен първоначално за чуждата читателска аудитория, представлява представителна подборка от предишните пет прозаически книги на разказвача, излезли в неговото издателство “Балкани”. Най-общо казано, сюжетите се делят тематично на начални ловджийско-животински алегорически истории (в тях влиянията от почерка на Радичков са лесно откриваеми), финални балкански, а по средата - спомени за малкия човек или детето от тоталитарната епоха, примесени със съвсем злободневни конкретики като фигурите на мутрата или клошаря. Заглавието иде откъм първата група творби, от разказа “Хазарт”, в който самотно реещата се в простора гъска е като “троха, търкулната от ръкава на Бога”. В авторефлексивните пасажи на “Бесни корени” удачно, по радичковски, писането е сравнено с лова на дивеч, а безкрайните и често отегчителни ловджийски случки са сближени с наративите от торбата с лъжите на фолклорния хитрец. За писателството се говори и в следващите текстове - в “Удавник” е цитиран Радичков, в “Среща с кит” писателите са “хора с ореоли, на които малчуганът иска да прилича, защото знаят страшно много тайни за другите и ги разказват в дебели книги”. На същата страница “звездите... висят над всяка детска грава като гроздове сладка тайна”. И тъкмо когато читателят вече си мисли, че е разконспирирал скрит автобиографизъм, “Среща с кит” неочаквано завършва като “истинска история” от безработния учител по история Щилян Данов. Както отбелязва в предговора към “Снощи минах” проф. Вера Мутафчиева, балканските сюжети се крепят върху три ключови топоса - граници, пътища, мостове. Убеден съм, че има какво да (по)кажат и на съседите ни тези толкова четивни, толкова сръчно изпипани текстове.

 


Георги Гроздев, "Божии трохи". ИК "Сребърен лъв", С., 2001.

 

 

© Борис Ангелов, 2002
© Издателство LiterNet, 03. 08. 2002
=============================
Публикация в сп. Страница, Пд., 2002.
















Партньори